Het is nu di 11 dec 2018, 17:44

Nieuw project

Hier kun je alles kwijt wat je wilt, zin en onzin

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2014, 01:27
Hoi allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen, want ik ben nieuw hier.

Ik ben Sonny Speelman en ik ben 26 jaar. Ik woon samen met mij vriendin en zoon van 2 jaar in Almere.

Ik ben al vanaf jongs af aan bezig met een aquarium ( rond mijn 10e geloof ik)
Mijn laatste bak was een meterbak en het was ‘’gewoon’’ een gezelschapsaquarium. Ik kwam er al na een tijdje achter dat het toch net niks was voor mij. Ruimte te kort etc. Dus die heb ik verkocht.

Na een jaar missen gaat het toch weer kriebelen. Op internet kijken, Youtube filmpjes kijken en dan vooral van Aqua design amano! Daar kan ik zo een paar uur naar kijken.

Nu krijg ik er toch weer een zwak voor. Ga ik bedenken wat allemaal mooi is en komt er toch weer een project in mij hoofd. Wat ik nu tot in de puntjes helemaal uit ga werken. Aquarium, vissen, planten, grond, hout, stenen, techniek enz.

Ik wil zo graag iets moois neerzetten, een uitdaging waar ik lang van kan genieten.

Nou kom ik bij de eerste stap, wat voor formaat aquarium. Ik heb hier een lijst gemaakt van formaten. Zoals jullie zien zijn ze aardig diep. Dit wil ik graag om een speelse effect te creëren.

Nou komt er natuurlijk een vraag? Wat voor vissen wil ik en biotoop. Ik heb lang getwijfeld. Amerikaanse cichliden vind ik mooi. Maar planten in mijn bak ook. Ik wil graag hout, stenen en planten gebruiken. Even simpel gezegd dat gaat niet met Amerikaanse cichliden.

Ik blijf wel bij het amazone gebied. Maanvissen of discusvissen en dat hoeft voor mij niet eens wild vang te zijn. Hoewel ik die wel het mooist vind. Maar je hebt natuurlijk ook mooie nakweek. Groepsvissen, meervalletjes en garnaaltjes. Ik wil ook graag de rust creëren voor de vissen. Dus niet te veel van alles.

Ik wil graag de stijl van Aqua design amano creëren. Niet klakkeloos overnemen maar wel als inspiratie bron.

Waarom neem ik niet gewoon een 200*100*100 bak? Simpel gezegd, daar heb ik gewoon het geld niet voor. Ik heb een budget in mij hoofd en daar wil ik niet snel over heen gaan. Het aquarium kost misschien maar een paar honderd euro meer. Maar daar komt dan ook extra techniek bij. Licht, filter, inrichting etc.

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Nou weet ik natuurlijk dat heel veel mensen denken hoe langer je aquarium hoe beter. Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind diepte net zo belangrijk

200*80*75= 1200L €900
180*90*75= 1148L €861
180*90*75= 1215L €911,25
170*90*75= 1148L €861
160*100*75= 1200L €900
160*85*75= 1020L €756
165*90*75= 1114L €835,50
160*95*75= 1140L €855,00

p.s wat vinden jullie van de prijzen? Ik ga natuurlijk wel meer offertes aanvragen. Dus tips zijn welkom

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2014, 10:44
Welkom. Ik zou gaan voor 200x80x75. Ik zal ook uitleggen waarom.
Op dit moment heb ik tot volle tevredenheid een 200x60x60 bak. Mijn bak is anders bedoeld dan die van jou en ik heb dan ook geen planten of bodem. Mocht ik een mooie amazone biotoop willen maken dan zou de bak dieper moeten zijn. Op z'n minst 70 maar liever nog 80cm diep. Bij 60cm is het moeilijk om diepte in je bak te krijgen.
De hoogte zou wat mij betreft 70-75cm moeten zijn, dan heb ik het over waterhoogte. Ik heb een aantal discusbakken gezien van 70 hoog en dat was echt prachtig. De vissen gaan vaker van boven naar beneden zwemmen. Wat hun natuurlijke gedrag weer ten goede komt. Dat is iets wat de meeste van ons (met 60cm hoogte) nooit te zien krijgen.
Wat de lengte betreft, zou 200cm het mooiste zijn. Op zo'n lengte kunnen vissen die een eigen stuk af gaan zetten, goed uit de voeten, zonder de hele bak te terroriseren.
Hou er wel rekening mee dat het een drama wordt om de bak schoon te maken.
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2014, 17:42
200x80x70 is een mooie maat, maar persoonlijk vind ik dat het ook te onderhouden moet zijn. Mijn bak is 200x70x70 en hoewel ik best naar 80 diep wil is dit met onderhoudt voor mij niet te doen. Mss wel een puntje om rekening mee te houden
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Beheerder
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2014, 20:21
Welkom.
Ik heb het dubbele bericht onder techniek verwijderd
Groet, John Houthuyzen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 04:20
Bedankt voor jullie reactie.

De reden dat ik niet hoger ga is eigenlijk de koste. 75cm is max. Als ik hoger ga word het weer duurder omdat het glas dikker moet zijn. Het is misschien wel een puntje om over na te denken. ;)

Misschien is 80 cm diep ook wel genoeg. Voor het onderhoud is dat zeker zo. Maar gelukkig ben ik niet de kleinste. Ik wil niet zegen dat ik 2 met lang ben hoor. Maar ietsje minder :) en je hebt natuurlijk hulp middelen.

Ik wil de achterkant ook flink ophogen, een soort plateau. Niet de standaard natuurlijk… zeg maar zoiets een beetje

http://www.youtube.com/watch?v=b6iMMg37DY0

dan komt het natuurlijk wel wat hoger en meer toegankelijker.

Maar de afzet voor de vissen is natuurlijk ook belangrijk. Even nog goed overnaadenken :icon_thumright:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 10:31
Welkom op het forum !

tof, dat je net als mij ook terug bent begonnen en plannen aan het uitwerken bent.

wat de maat van de aquarium betreft, ik zou gaan naar de maat die je erg aantrekt..
heb dit vroeger ook gedaan, wou ook altijd er niet teveel geld aanuit geven, dus koos voor de iets kleinere maat, maar deze wou ik na een paar jaar meteen weer vervangen door een grotere en dit komt zeker niet goedkoper uit.

uiteraard moet je zoals marco zegt eerst al eens kijken voor het onderhoud en de plaats van de aquarium, als dit allemaal geen enkel probleem is, zou ik naar de maat van je dromen gaan kijken..

Ik weet nu niet zoveel over de prijzen van zulke bakken, maar wie weet, als je eens goed rondkijkt en offertes gaat opvragen, komt de bak nog een stuk goedkoper uit dan je gedacht had bij een andere leverancier.

welke verlichtingen en filter denk je erop aan te sluiten?

groetjes

Maxime

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 19 jan 2014, 03:52
Ach het blijft een mooie hobby

Ik moet zeker ook aan het onderhoud denken. Dat ben ik mij bewust geworden. Nog even goed nadenken. Ik wil het nu ook gelijk goed doen, natuurlijk kom je wel wat dingen tegen wat misschien beter kon. Maar ik zou geen nieuwe aquarium kopen om dat ik 10 cm meer diepte erbij wil ;) Maar je moet altijd doen wat je natuurlijk zelf wilt. Daar heb je helemaal gelijk in

Qua filter en verlichting.

Filter word een biofilter en een potfilter. De potfilter wil ik gebruiken voor de bodem afvoer. Ook misschien de terug loop over de bodem. Voor een onderstroming. De biofilter uitloop komt boven

Verlichting weet ik nog niet helemaal. Dat ligt ook natuurlijk aan de hoogte van de aquarium. Denk dat ik met tl niet zover kom. Dan kom je toch uit op hqi met een combi van tl of ik wil vol op led. Liefst stap ik over op led. Dat scheelt toch wat energie en je kan het flink uitbreiden tot eigen smaak

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 19 jan 2014, 15:29
Misschien een tip kijk voor een nieuw aquarium ook eens in Duitsland scheelt toch aardig met de prijzen in Nederland ik heb mijn 2 meter bakken gekocht bij aquarienkontor.de

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: ma 20 jan 2014, 03:14
Top! Ik ga even snel kijken. Bedankt voor de tip!

Keer terug naar Even kletsen