Het is nu di 20 nov 2018, 10:10

Kweekverslag Sturisoma panamense

Stel hier al je vragen over het houden, of kweken van meervallen en L-nr's.
Of plaats een kweekverslag.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009, 23:53
Sturisoma panamense
De Sturisoma panamense behoort tot de familie van de Loricariidae. De Sturisoma is een rustige sierlijke meerval die zich regelmatig laat zien in het aquarium.

Oorsprong
De Sturisoma panamense leeft in de wateren van Panama, Colombia en Ecuador.

Grootte
De Sturisoma panamense kan ongeveer 20 cm groot worden.

Voedsel
De Sturisoma panamense is een omnivoor. Hij eet plantaardig voedsel zoals algen, komkommer, aubergine of courgette, maar ook vlees zoals artemia, muggenlarven, krill of mysis. Tevens eten zij in het aquarium mee met droogvoer zoals granulaat of tabletvoer. Ook eet de Sturisoma wat houtschraapsels om de spijsvertering te bevorderen.

Verschil man/vrouw
De vrouwen zijn wat forser gebouwd dan de mannen. De mannen zijn te herkennen aan grotere baardharen aan de zijkanten van de kop.

Waterwaarden
pH 6,5 – 7,2
Temperatuur 24 – 30 °C

Kweekverslag Aquariumfun
Omstandigheden:
Een koppel volwassen Sturisoma panamense in een aquarium van 50 x 50 x 50 cm. Er is geen bodembedekking, de bak is ingericht met hout en wat planten.
Temperatuur 28 graden
pH 6,6
Geleidbaarheid 335 microsiemens

Kweek:
Om de kweek te bevorderen, is het water zachter gemaakt door gebruik te maken van osmosewater. Het water is aangezuurd tot pH 6,6 door middel van Eikenbladextract en turf. Tijdens het verversen van de kweekbak, wordt koeler water toegevoegd.
Vlak voor de paring zijn de man en vrouw meer bij elkaar te vinden, zij zitten dan meestal vlak naast elkaar op een aquariumruit. De Sturisoma plakt de eieren op de ruiten, gemiddeld 50 tot 75 eieren per keer.
Het vrouwtje geeft geen nazorg aan de eieren, het mannetje daarentegen wel. Hij voorziet de eieren van zuurstof door met zijn bek over de eieren te gaan. Tevens helpt hij de larven hiermee om uit de eieren te komen. Na 6 tot 9 dagen komen de larven uit het ei, hierna eindigt de zorg van het mannetje.
Gedurende de eerste dagen krijgen de larven hun voedsel van de dooierzak. Hierna worden de jongen bijgevoerd met artemiavervanger en fijngemalen tabletten met spirulina. De jonge Sturisoma’s gaan de eerste paar weken niet actief op zoek naar voedsel, dus is het belangrijk om een goede stroming in het aquarium te creëren, waardoor het voedsel bij de jonge Sturisoma’s terecht komt.
Hierna kunnen de jongen worden gevoerd met diverse tabletten, komkommer, courgette en diepvriesvoer zoals rode en zwarte muggenlarven, artemia, mysis en cyclops.
Op de leeftijd van 5 maanden is de Sturisoma panamense ongeveer 7 cm (zonder staart gemeten).
De kweekbak wordt 2x per week ververst, 15% per keer.

Het kweekkoppel:
Afbeelding

De eitjes zijn 1 dag oud:
Afbeelding

Eitjes van 5 dagen oud:
Afbeelding

Een jonge Sturisoma van 1 week oud:
Afbeelding

Inmiddels 3 cm groot:
Afbeelding

En 8 cm groot:
Afbeelding
Groetjes, Martijn en Mirjam!
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009, 11:42
Had in mijn sierbak regelmatig eitjes van de sturisoma en heb vorige week zaterdag het blad waarop ze gelegd waren afgeknipt en in een lege bak neergelegd.
Goed doorlucht en stroming aanwezig en ik zag de eitjes al zwart worden.
Vandaag zie ik dat er diverse uitgekomen zijn en zitten ze en op het blad en op de ruiten.
Wat alg uit mijn grote bak gehaald en dit in deze bak gelegd.
Zal ze na het weekend gemalen voedertablet gaan toedienen.
Hoop dat het wat gaat worden.
Heeft iemand nog een goede tip voor mij. :occasion14:
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009, 18:06
Gefeliciteerd! Hopelijk lukt het je om ze op te laten groeien! :thumbsup:
Onze tips staan eigenlijk al in ons kweekverslag, dus we weten zo gauw geen nieuwe tip voor je.
Maar als je iets wilt weten, dan horen we het wel.

Wat we wel eens van andere mensen hebben gehoord die de eitjes ook apart hebben gezet, is dat ze met een klein penseeltje zachtjes over de eitjes strelen om de jongen te helpen uit de eitjes te komen. Normaal gesproken helpt de vader hierbij door met zijn bek over de eitjes te gaan, maar die zit er nu niet bij. Dus als je het idee hebt dat sommige eitjes niet uit willen komen, zou je dat kunnen proberen. Wij hebben hier geen ervaring mee, omdat de ouders bij ons er altijd bij zaten.

Onze ervaring is wel dat de eitjes in een paar dagen tijd uitkomen, dus er kunnen meerdere dagen overheen gaan voordat alle eitjes zijn uitgekomen.

Hou ons maar op de hoogte! :blob9:
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009, 16:25
Ben nu een week verder en zie er een stuk of zeven zitten .
Ze beginnen al de vorm van hun ouders aan te nemen.
In mijn sierbak zit het mannetje weer op eitjes maar dat laat ik even zo.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009, 20:17
Erg leuk Paul, gefeliciteerd!
Dat vraagt natuurlijk om een foto...
:toothy9:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010, 21:28
Mooi verslag hoor,
ik heb zelf zo elke 3 weken ongeveer eitjes, gaat snel hoor als je een goed koppel hebt .
Ik denk alleen toch dat julie De Aureum hebben,
let hierbij op de streep bij de ouders , deze loopt niet in een rechte lijn door tot de staart en is onderbroken , ik vond ze wel groot toen hoor :lol:
Mijn koppel panamense's is ongeveer 13 a 15 cm lang ik vind het zelf een van de mooiste vissen, sturisoma's.
Groeten Milan
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2010, 18:20
Heb 2 weken geleden eens een klein kweekbakje aangeschaft .
Vorige week zag ik weer eitjes van de sturisoma op een blad zitten en ze waren vorige week vrijdag al aardig zwart geworden dus rijp.
De discussen waren al aan het loeren maar ik was ze voor en heb het blad afgeknipt en in het kweekbakje gelegd.
Ik had me nog niet omgedraaid of ik zag al 4 stuks rondzwemmen.
Zondag waren alle eitje uit , zo'n 50 stuks , en het krioelt van het kleine spul.
Geef ze voorlopig speciaal zeer fijn voer wat ik in het water spuit.
Zie nu al de vorm van hun ouders komen dus ik wacht het maar af.
Hoop dat dit wat wordt want het is best leuk om te zien. :sign17: :sign19:
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2010, 20:33
Heel erg leuk, gefeliciteerd! Succes met het laten opgroeien. Lekker veel verversen en goed voeren.
Wij vonden het toen ook erg leuk om te zien hoe de vissen zich ontwikkelen. Hou ons maar op de hoogte! :blob9:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2010, 23:28
leuk kweek verslag aquariumfun mooie foto,s ook :D

Keer terug naar Meervallen