Het is nu ma 19 nov 2018, 17:32

"Echte"Altum gevoeliger - sterker dan Discusvissen?

Hier kunt u alles vragen over Zuid Amerikaanse Cichliden
Zoals bijvoorbeeld over: Maanvissen, Arowana, Apistogramma's, Geophagus en alle overige soorten.
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 17:02
je kan jaren ervaring hebben of een beginner met discussen, het kan altijd fout gaan.
Dit heeft niks te maken of het nu wildvang of nakweek is. De meeste problemen komen door een verkeerde start en doordat er niet wordt gezorgd voor de juiste leef omstandigheden. De meeste nakweek kan op leidingwater,dus zou je zeggen makkelijker te houden. maar dit hoef je met wildvang niet te proberen. Tuurlijk gaat het de eerste tijd goed. maar na een paar weken en mss met mazzel maanden kan je problemen met de gezondheid verwachten. Dat lees ik zo vaak op internet, en dan is het ineens een zwakke vis en moeilijk te houden. Terwijl ik van mening ben dat als je voor zo goed mogelijke omstandigheden zorgt een beginner geen problemen hoeft te hebben met het houden van wildvang.
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 17:21
@ Marco in het topic "Hallo allemaal" ben je toch een andere mening toegedaan.

dit zijn wildvang. En neem van mij aan dat je als beginner geen wildvang moet gaan nemen. Deze stellen heel andere eisen aan hun leefomgeving dan nakweek.
bij wildvang moet je veel zachter water hebben en dus moet investeren in een osmose apparaat. Nakweek kan gewoon op leidingwater. En zijn dus veel makkelijker te houden.
groetjes marco:

Groetjes Chris ;)
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Beheerder
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 17:35
dat heb ik inderdaad gezegd. maar in dat topic gaat het om iemand die nog nooit een discus gehouden heeft.
dus mss had ik daar beter het woord "leek" kunnen gebruiken. een beginner is toch meer iemand die sinds korte tijd al discussen heeft.

maar zoals het er nu staat heb je helemaal gelijk.
groetjes marco:

Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 18:27
Het gaat er niet om mijn gelijk te krijgen ik waardeer je reactie en inzet voor het forum, ik probeer het voor mezelf en voor andere gebruikers duidelijk te krijgen want dat was toch uiteindelijk de vraag van Frans.

Laten we eerlijk zijn wildvang goed onderhouden kost meer moeite en brengt nog meer kosten met zich mee dan nakweek dus is in die zin "gevoeliger" en dat is waar het volgens mij Frans ook om te doen is.

Groetjes Chris
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Beheerder
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 20:28
Laten we eerlijk zijn wildvang goed onderhouden kost meer moeite en brengt nog meer kosten met zich mee dan nakweek dus is in die zin "gevoeliger" en dat is waar het volgens mij Frans ook om te doen is.

wat versta je onder meer moeite. wildvang heeft andere eisen qua waterwaardes vooral de ph is daarin een belangrijke factor. de enige moeite die je moet doen is osmose water maken, en dat gaat vanzelf.
Bij nakweek moet je eigenlijk ook proberen om de ph onder de 7,5 te houden vanwege ammoniak
dus gaan de meesten met eikenzuur en co2 aan de gang. En co2 is ook niet goedkoop.

ik zelf had bij mijn nakweek discussen CO2 en dan computer gestuurd en eikenzuur via een doseerpomp.
dan had ik een ph van 7.2
Toen ik overging op de heckels gebruikte ik osmose. en heb ik de co2 en doseerpomp verkocht, omdat de ph op 6.5 zat zonder verder enige toevoeging. nu gebruik ik bij de nakweek ring leopards, alleen maar osmose en de ph is 7.1. Dus in mijn geval denk ik dat de wildvang quaextra kosten goedkoper waren om te houden.

Nu heb ik er spijt van dat ik niet ook meteen ben begonnen met osmose bij de nakweek.
groetjes marco:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 21:17
Chris schreef:Het wordt een beetje oeverloos, ik ben inderdaad van mening dat het nooit mis mag gaan daar doe je het toch voor?
Maar ik ben ook bekend met de Wet van Murphy hoor.

Groet Chris

Deze discussie is zeker niet oeverloos. Dit is precies zo een moment waar de kennis stilletjes ophoudt.
Dus jij bent nooit verkouden ? Je stelling is dan ook niet meer dan onrealistisch.

Ik heb ook het gevoel, dat we nu iets aan het zoeken zijn en wijken toch zo langzaam van het thema af.
Wat heeft moeite en kosten ineens te maken met gevoeligheid / sterkte van een vissoort ?

Wanneer je als beginneling of gevorderde ervoor zorgt dat de juiste omstandigheden voorhanden zijn, dan kun je stellen dat beide soorten in gevangenschap gelijk gevoelig/sterk zijn.
Dat dit in bepaalde gevallen meer moeite/kosten met zich mee brengt, staat buiten kijf. Dit is een keuze die de verzorger zelf maakt.
Even grof uitgedrukt, een wildvang in zuur/zacht water en de kweek in kraantjeswater.
Beide soorten met een op hun (biotoop) gericht onderkomen, met gelijke kansen.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 23:31
Met "wildvang gevoeliger" bedoelde ik niet zwakker. Ik heb geen ervaring met wildvang maar ik denk dat als je het de wildvangdiscussen echt naar hun zin maakt qua eisen aan waterwaardes etc, dat je hier een zeer sterke vis aan hebt. En ik denk dan weer dat de nakweek iets toleranter is met deze eisen.Dat je wildvang dus op een zure PH moet houden van 6,5 tot 6,8 PH en de Heckel zelfs op een PH van 4 a 5 en als je dit kan realiseren dat je dan sterke vissen krijgt. Nakweek is dan wat meer toleranter tot zelfs een PH van 7,5. Maar dit is dus een denkwijze van mij en nog niet eens een echte mening omdat ik zoals gezegd geen ervaring heb met wildvang. En ik kan en wil alleen maar bijleren!!
Beheerder
BerichtGeplaatst: za 30 jul 2011, 00:38
frans de bruijn schreef: En ik kan en wil alleen maar bijleren!!

En dat geldt gelukkig voor velen Frans, laten we daarom veel van elkaar opsteken.
Groet, John Houthuyzen

Forum Topper
BerichtGeplaatst: za 30 jul 2011, 09:33
@ Frans, ik miste jou bijdrage inmiddels al :lol: . Met jou denkwijze is toch niks mis en ook al heb je geen ervaring met WV, dan kun je alsnog een mening hebben welke jij vermoedelijk baseert op informatie uit andere bronnen.

Een verandering binnen de gewenste omstandigheden voor een x vissoort, maakt de vis gevoeliger/zwakker en dus neemt de vatbaarheid toe. Zo zou je kunnen stellen, dat wanneer je een WV op kraantjeswater houdt en een kweek op zuur/zacht water, beide hiervoor gevoelig zijn, een zwakte vertonen en dus vatbaar zijn voor een willekeurig iets. Spreek je dan over sterkte, dan is de vraag in hoeverre de desbetreffende vis de mogelijkheid heeft om een willekeurige verandering te incasseren.

Maak je dus een keuze om WV te houden, dan zul je je inderdaad iets meer moeten instellen op de eisen van deze vis, wat weer resulteert in meer moeite en hogere kosten.
Maak je de keuze om kweek te houden, dan kan in veel gevallen ons kraanwater al aan de eisen van de vis voldoen, met als voordeel minder moeite en minder kosten (al betwijfel ik m.n. dit laatste nog wel eens).
Dit heeft niets te maken met gevoeligheid/zwakte, sterkte/kracht maar met gemakzucht.
Vandaar dat beginnelingen/leken niet snel de keus maken om met WV te beginnen, maar het succesvolle houden van WV is voor hen niet ondenkbaar, je moet er wel iets voor overhebben.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: za 30 jul 2011, 12:10
Toch wel een leuke discussie ik gooi er nog wat bij , ik heb 2 F1 tefe,s rondzwemmen en gebruik gewoon amsterdams leidingwater PH7 en in de bak door toevoeging van turf Co2 wordt het 6.7 met een KH van 4.
Vissen heb ik alweer 2 jaar gek dat die dan niet van hogere eisen stellen maar net als alle andere nakweek gewoon hun gangetje gaan.

Groetjes Chris 8-)

Forum Topper
BerichtGeplaatst: za 30 jul 2011, 13:17
Wat gooi je erbij Chris ? Dat je kweek hebt zitten van Tefe en waarbij je niet vermeld op welk water deze gekweekt zijn ? Daarbij is het van belang om te weten, dat de zogenaamde Tefe intussen niet alleen in de Rio Tefe wordt gevangen. Daar inmiddels een sterk verbod geldt op div. vanggebieden in de Amazone m.b.t. de vangst, worden onderschepte vissen klakkeloos teruggezet in een willekeurige rivier. Ook goed om dan te weten is het feit dat de rivieren in het Amazone gebied nogal sterk variëren qua waterwaardes.
Het zou dus zomaar kunnen zijn, dat jou waterwaardes aan de eisen van jou vissen voldoet ?

Heb je plaatjes van de F1, ben wel benieuwd.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: za 30 jul 2011, 20:50
Zie voor een filmpje bij foto,s en filmpjes; "mijn vissen".

Ik weet niet op wat voor water wildvang bij Stendker kweekt maar ik neem aan de zelfde condities als waar ze vandaan komen anders gaan ze toch niet afzetten?

Groet Chris
Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011, 07:56
ik heb 2 F1 tefe,s rondzwemmen

ik hoop niet dat je de tefé's bedoeld die je bij Leo gekocht hebt.
Dit zijn helemaal geen F1 nakweek van wildvang, maar een nieuwe door Stendker zelf gekruiste versie, uitvoering, type.
Zouden het echte F1 nakweek zijn dan zou Stendker dat echt wel op zijn site erbij melden.
groetjes marco:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011, 08:54
Ik kan geen F1 ontdekken in het filmpje. Al zouden ze niet van Leo komen, ook dan zie ik geen F1 zwemmen :dontknow:
Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011, 10:07
Chris heeft idd de Tefe red spotted van Stendker.
Hoe ik dat weet? We hebben ze tegelijk gekocht :D
Groet, John Houthuyzen

Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011, 12:16
John H schreef:Chris heeft idd de Tefe red spotted van Stendker.

Het idee van Stendker was prima, maar de resultaten daarentegen :?
Iemand die deze vissen als F1 verkoopt, mag zich nu eens flink achter de oren krabben ( :oops: )
Maar goed, ieder zo zijn smaak. De hoofdzaak je bent gelukkig met de keuze die je gemaakt hebt.
Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011, 12:42
John H schreef:Chris heeft idd de Tefe red spotted van Stendker.

dat is waar ook :lol: dat zijn zeker geen F1 nakweek.
maar blijven wel mooie vissen.
groetjes marco:

Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011, 12:55
Sorry maar ik ging er even vanuit dat de term F1 betekende jongen van wildvang exemplaren maar dat is dus niet zo?

Groet Chris :)
Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011, 12:59
Chris schreef:Sorry maar ik ging er even vanuit dat de term F1 betekende jongen van wildvang exemplaren maar dat is dus niet zo?

dat is ook zo hoor Chris.
maar de red spotted tefe is een kruising tussen een wildvang en een alenquer of santarem.
dus kan geen F1 zijn.
groetjes marco:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011, 13:01
Chris schreef:Sorry maar ik ging er even vanuit dat de term F1 betekende jongen van wildvang exemplaren maar dat is dus niet zo?

Dat klopt. Maar wat jij hebt zwemmen zijn geen jonge van een WV in de zin van eerste generatie, ik denk dat deze iets teveel tijd in de parenclub doorgebracht hebben :lol:
VorigeVolgende

Keer terug naar Zuid Amerikaanse Cichliden