Het is nu ma 19 nov 2018, 17:32

"Echte"Altum gevoeliger - sterker dan Discusvissen?

Hier kunt u alles vragen over Zuid Amerikaanse Cichliden
Zoals bijvoorbeeld over: Maanvissen, Arowana, Apistogramma's, Geophagus en alle overige soorten.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 22:08
marco schreef:
RTClassic schreef:
Marco ik ben wel benieuwd, waarom jij denkt dat de WV sterker is t.o.v. kweek ?
In zoverre mijn ervaring reikt, heeft de soort totaal geen enkele invloed op de zwakheid of sterkte van de vis.
Het immuunsysteem van de vis bepaald, welke grens bereikt kan worden.

wildvang komt met van alles in aanraking qua bacteriën, ziektes en ander soort gedoe. En heeft zich maar aan te passen of gaat kapot. Waardoor de wildvang wel tegen een stootje kan. En voor mij dus een sterkere vis is.
nakweek wordt vaak heel steriel gekweekt en gekuurd tot en met. En zijn daardoor niks gewend. lopen ze tegen de verkeerde bacterie aan is het gebeurd. De Europeanen (zal geen soort, merk noemen) vind ik zelfs de zwakste soort. Zet bv een Europeaan bij een Aziaat zonder een zorgvuldige quarantaine. 100% kans dat de Europeaan het hoekie omgaat.

Hmmm, dat wordt een moeilijke uitleg. Er bestaan onderzoeken, waaruit gebleken is dat WV in de natuur bij lange na niet zoveel te kampen heeft met ziektekiemen als de kweekvariant. Echter vanaf het moment dat de WV in gevangenschap (vangst) wordt gehouden, spelen de ziektekiemen vanaf de eerste minuut al meteen de hoofdrol. De vis verzwakt tijdens de vangst, krijgt een flinke klap mee tijdens transport en komt hier in een niet natuurgetrouw water terecht (al zou je denken van wel, het tegendeel is gewoon de waarheid). Deze opsomming maakt de WV hier in Europa net zo sterk/zwak als een kweeksoort.
De kweek staat voor 99% stijf van medicatie en noem maar op. Dat ben ik volledig met jullie eens. Echter zowel de WV deze weinig bacteriën in zijn officieel leefgebied gewend is en de gedoopte kweek deze eveneens geen hoge bacteriedruk kan verdragen, maken beide evenveel kans om een probleemvis te worden tijdens gevangenschap.
Speelt de WV een thuiswedstrijd, dan stel ik ook dat de WV vele malen sterker is dan de kweek.
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 08:57
RTClassic schreef:
marco schreef:
RTClassic schreef:
Marco ik ben wel benieuwd, waarom jij denkt dat de WV sterker is t.o.v. kweek ?
In zoverre mijn ervaring reikt, heeft de soort totaal geen enkele invloed op de zwakheid of sterkte van de vis.
Het immuunsysteem van de vis bepaald, welke grens bereikt kan worden.

wildvang komt met van alles in aanraking qua bacteriën, ziektes en ander soort gedoe. En heeft zich maar aan te passen of gaat kapot. Waardoor de wildvang wel tegen een stootje kan. En voor mij dus een sterkere vis is.
nakweek wordt vaak heel steriel gekweekt en gekuurd tot en met. En zijn daardoor niks gewend. lopen ze tegen de verkeerde bacterie aan is het gebeurd. De Europeanen (zal geen soort, merk noemen) vind ik zelfs de zwakste soort. Zet bv een Europeaan bij een Aziaat zonder een zorgvuldige quarantaine. 100% kans dat de Europeaan het hoekie omgaat.

Hmmm, dat wordt een moeilijke uitleg. Er bestaan onderzoeken, waaruit gebleken is dat WV in de natuur bij lange na niet zoveel te kampen heeft met ziektekiemen als de kweekvariant. Echter vanaf het moment dat de WV in gevangenschap (vangst) wordt gehouden, spelen de ziektekiemen vanaf de eerste minuut al meteen de hoofdrol. De vis verzwakt tijdens de vangst, krijgt een flinke klap mee tijdens transport en komt hier in een niet natuurgetrouw water terecht (al zou je denken van wel, het tegendeel is gewoon de waarheid). Deze opsomming maakt de WV hier in Europa net zo sterk/zwak als een kweeksoort.
De kweek staat voor 99% stijf van medicatie en noem maar op. Dat ben ik volledig met jullie eens. Echter zowel de WV deze weinig bacteriën in zijn officieel leefgebied gewend is en de gedoopte kweek deze eveneens geen hoge bacteriedruk kan verdragen, maken beide evenveel kans om een probleemvis te worden tijdens gevangenschap.
Speelt de WV een thuiswedstrijd, dan stel ik ook dat de WV vele malen sterker is dan de kweek.

Waar vind ik die onderzoeksresultaten wildvang vs. kweekvariant(en) qua ziektekiemen/ziektegevoeligheid? En waar vind ik concrete info m.b.t. dat stijfstaan van medicatie? Je bent heel overtuigend in je betogen, maar ook jij zult je visie ergens op gebaseerd hebben en niet van aannames zijn uitgegaan. Zo vorm ik ook graag mijn eigen mening, op feiten. Ik ben dus heel benieuwd naar de gegevens waaraan jij refereert.
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 09:52
tegen wie heb je het Jol?
je quote van 2 verschillende leden tekst :lol:
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 11:32
Niet moeilijk te begrijpen dat RT classic zich aangesproken zou moeten voelen.

Groetjes Chris
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 13:43
Chris schreef:Niet moeilijk te begrijpen dat RT classic zich aangesproken zou moeten voelen.

Groetjes Chris

Er bestaan onderzoeken

ik had dit even over het hoofd gezien. toch wel een belangrijk zinnetje in de gehele tekst.
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 13:54
Oeps, dat is een onduidelijkheid die voorkomen had kunnen worden. Mijn excuus :mrgreen:
De vragen stel ik aan RTClassic. Ik zoek wel eens rond naar lopende onderzoeken en/of resultaten maar tot op heden vind ik bar weinig, vandaar.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 17:37
Beste Jol,

Ik ken een handje vol mensen persoonlijk, deze achter de schermen werken in dit wereldje. Hun onderzoeken en ervaringen zijn zeer betrouwbaar, tevens heeft een enkeling van deze personen contact met een kleine exporteur in Manacapuru. Voor mij is het vanzelfsprekend, dat ik geen namen noem. Ik kan me indenken dat sommige nu een twijfel hebben m.b.t. mijn betrouwbaarheid, maar dat neem ik op dit punt voor lief.

Je zult inderdaad zeer weinig vinden m.b.t. naslagwerk, sommige onderzoeken en berichten werden/worden vermeld in o.a. DATZ.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 18:09
Tja ik ben echt een leek in dit "wereldje" maar waarom werken dat handjevol mensen achter de schermen met hun onderzoeken wat is dat voor geheimzinnigheid?
En waar staat DATZ voor?

Groet Chris :dontknow:
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 18:32
mss eens :google:Chris, kan je een hoop vandaan halen

gok tenminste dat dit dezelfde DATZ is http://www.datz.de/
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 19:21
RTClassic schreef:Beste Jol,

Ik ken een handje vol mensen persoonlijk, deze achter de schermen werken in dit wereldje. Hun onderzoeken en ervaringen zijn zeer betrouwbaar, tevens heeft een enkeling van deze personen contact met een kleine exporteur in Manacapuru. Voor mij is het vanzelfsprekend, dat ik geen namen noem. Ik kan me indenken dat sommige nu een twijfel hebben m.b.t. mijn betrouwbaarheid, maar dat neem ik op dit punt voor lief.

Je zult inderdaad zeer weinig vinden m.b.t. naslagwerk, sommige onderzoeken en berichten werden/worden vermeld in o.a. DATZ.

Dank voor je reactie. Jammer dat je niet -al is het maar een beetje- met verifieerbare gegevens komt want dan had ik er vast wel iets mee gekund en dat is nu niet het geval. Staat los van mijn respect voor je redenen uiteraard. Hoe dan ook, ik blijf maar gewoon een mens dus ik vind het toch jammer dat er kennelijk ergens een enorme min of meer gebundelde kennis is die niet wordt gedeeld, waardoor de link commercie/monopoly toch even door mijn hoofd gaat. Dit laatste is niet aan jou gericht hoor, ik ben er vaker tegenop gebotst, is kennelijk inherent aan de discuswereld.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 22:36
Jol, ik denk dat je een feit wil horen wat betreft WV vs kweek. Hier mijn simpele redenatie/bevinding, maar wie ben ik.

Een WV (in thuiswateren) zonder parasieten bestaat niet. Bij (een zogenaamde) gezonde WV zullen de parasieten geen nadelige gevolgen veroorzaken, de vissen hebben ermee leren leven.

De kweekvariant is opgegroeid in nagenoeg steriel water, steeds vaker zie je ook dat parasietenvrije discus wordt aangeboden.

Verdeel die 2 soorten in een afzonderlijke bak en je zou kunnen stellen, dat er zich problemen zouden kunnen voordoen.
De WV bezit parasieten. Deze hoeft niet, maar kan behandelt worden en komt uiteindelijk in een niet natuurgetrouw water terecht.
De kweek is zogenaamd parasietenvrij, hoeft niet meer behandelt te worden en krijgt te maken met een hogere bacteriedruk en allerlei vreemde stofjes.

Dus als je mij vraagt, zijn beide soorten gelijk gevoelig / sterk in gevangenschap t.o.v. elkaar.
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 09:04
Ik vrees dat we het eens zijn hoor :mrgreen:
Wat ik zo jammer vind, maar dat is bij de meeste vormen van kweek/fok van huisdieren, is dat kennis bij de fokker/kweker blijft en de hobbyist/liefhebber heeft de keuze uit zelf het wiel uitvinden of het volgen van de kweker zonder verdere uitleg rond het hoe en waarom. Er wórdt wel kennis gedeeld, maar lang niet door iedereen, en soms ook wel gedoseerd om het maar netjes te zeggen.
Maar goed, da's mijn issue dus daar zal ik je verder niet mee lastig vallen, en ook dit topic verder niet vervuilen :lol:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 10:07
Jol, je valt mij niet lastig hoor ;) en de TS heeft er schijnbaar geen problemen mee dat wij zijn topic gebruiken :)

De antwoorden die jij zoekt, mogen best gedeeld worden. Echter loop je steeds tegen personen op, deze menen dat de wetenschap van de hoog aangeschreven verzorgers heilig is. Tegen wie praat je dan ?
Ik vindt het jammer , dat het houden van de discus steeds meer een wetenschap wordt. Je hoort er niet meer bij, als je geen compleet arsenaal m.b.t. apparatuur en middelen in huis hebt. Wat we doen, is gewoon het opschuiven van het probleem. Wat je ook doet, je krijgt er altijd iets voor terug.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 10:57
Maar kan je nu dus concluderen dat het voor een beginneling als ik het niet uit maakt of ik wildvang Altums/Discussen of nakweek neem, althans wat zou je aanraden?

Groet Chris :)

Forum Topper
BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 13:27
Chris schreef:Maar kan je nu dus concluderen dat het voor een beginneling als ik het niet uit maakt of ik wildvang Altums/Discussen of nakweek neem, althans wat zou je aanraden?

Sterkte / gevoeligheid heeft niets te maken, met hetgeen dat een beginneling wel of niet aan kan.
Ik heb als beginneling ook direct de stap gemaakt naar discus, zowel de kweekvariant als de WV. Ik mag niet ontkennen dat ik nooit op problemen ben gestoten, met een goede voorbereiding heb ik het toch aardig ver geschopt. Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, daar ik niet weet in hoeverre een beginneling op de hoogte is van het hele gebeuren rondom de desbetreffende vis. In grote lijnen is alle informatie omtrent de discus voor een beginneling gemakkelijk terug te vinden op internet, dat mag al eens geen probleem vormen. Tevens zal deze informatie voldoende zijn om een discus succesvol te kunnen houden. De verzorger heeft het heft in eigen handen, maakt niet uit of je met een guppy of discus begint. Beide vissoorten hebben een afzonderlijke verzorging nodig en daar ben jij als verzorger verantwoordelijk voor. En juist daar schuilt het gevaar m.b.t. het succesvol houden van discus, men begint vaak aan iets alvorens zich voldoende te informeren. Zo zie je ook steeds weer de beginners fouten opduiken, met alle gevolgen van dien. Heel erg triest voor de dieren, maar ik heb totaal geen medelijden met de verzorger. Geduld is vaak een woord dat menigeen (ervaren) aquariumliefhebber niet kent. Als je iets doet, doe het dan goed en dat geldt voor alles.

Oh ja, je hoort wel eens: het was maar een vis van een paar €, dus wat scheelt het, morgen weer nieuwe. Nou, ik kan je vertellen, dat zo een opmerking bij mij absoluut in het verkeerde keelgat schiet.
Deze opmerkingen geven mij het gevoel van: we ontfermen ons enorm over een WV en de kweek is maar een prulletje en is kostentechnisch gemakkelijk vervangbaar, m.a.w. who cares.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 20:42
Beginneling het woord zegt het al, moet veel leren, en natuurlijk kan je overal info vandaan halen maar in de praktijk ga je het pas echt leren, al doende leert men wordt wel eens gezegd.
Neemt niet weg dat goede raadgevingen van mensen die er verstand van hebben kunnen voorkomen dat vissen slachtoffer worden van beginnersfouten volgens mij.
En ik had eerlijk gezegd verwacht dat nakweek toch een beetje beter bestand was tegen beginnersfouten dan wildvang maar dat is slechts een gevoel.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 10:09
Chris schreef:Beginneling het woord zegt het al, moet veel leren, en natuurlijk kan je overal info vandaan halen maar in de praktijk ga je het pas echt leren, al doende leert men wordt wel eens gezegd.
Neemt niet weg dat goede raadgevingen van mensen die er verstand van hebben kunnen voorkomen dat vissen slachtoffer worden van beginnersfouten volgens mij.
En ik had eerlijk gezegd verwacht dat nakweek toch een beetje beter bestand was tegen beginnersfouten dan wildvang maar dat is slechts een gevoel.

Chris, ik denk dat jij te kampen hebt met een vertekend beeld.
Bij WV zul je je op sommig gebied iets meer moeite moeten nemen, om het de vissen naar hun zin te maken.
Dat neemt niet weg dat een kweekvariant geen eisen stelt, alleen is deze variant zo gekweekt, zodat wij hier de vruchten van plukken en er intussen een bredere uitgangspositie bestaat. Dit heeft zo ook zijn nadelen, al zou je denken van niet.
Bedenk ook eens, dat een kweekvariant in de meeste gevallen nog geen kennis heeft gemaakt met bv. planten, stukken hout en overige bewoners. Dus als je alles op een rijtje zet, zul je ontdekken dat zowel de WV als de kweek te maken krijgt met een nagenoeg evengrote aanpassing.

De grootste beginnersfout zit 'm vaak niet in het aquarium, maar in de aanschaf van de vis.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 13:48
Tja en hoe kom ik aan dat "vertekende" beeld zou het misschien komen door wat ik op dit forum lees en dat het zelfs bij niet beginnende nog al eens mis gaat met wildvang?
Ik hoor ook nog wel eens wat zo hier en daar en dan heb ik toch sterk m,n twijfels om aan wildvang te beginnen maar goed misschien interpreteer ik die verhalen verkeerd.

Groet Chris ;)

Forum Topper
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 15:47
Chris schreef:Tja en hoe kom ik aan dat "vertekende" beeld zou het misschien komen door wat ik op dit forum lees en dat het zelfs bij niet beginnende nog al eens mis gaat met wildvang?
Ik hoor ook nog wel eens wat zo hier en daar en dan heb ik toch sterk m,n twijfels om aan wildvang te beginnen maar goed misschien interpreteer ik die verhalen verkeerd.

Groet Chris ;)

Begrijp ik het goed, dat het nooit mis mag gaan bij gevorderden m.b.t. WV ?
Denk je niet, dat het zowel bij beginnelingen als gevorderden eens mis kan gaan, dit heeft niks te maken met de soort.
Ik heb wel een vermoeden wat jij zoal hoort m.b.t. de WV, maar ben evengoed nieuwsgierig naar jou verhaal.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 16:45
Het wordt een beetje oeverloos, ik ben inderdaad van mening dat het nooit mis mag gaan daar doe je het toch voor?
Maar ik ben ook bekend met de Wet van Murphy hoor.

Groet Chris
VorigeVolgende

Keer terug naar Zuid Amerikaanse Cichliden