Het is nu do 22 nov 2018, 13:04

"Echte"Altum gevoeliger - sterker dan Discusvissen?

Hier kunt u alles vragen over Zuid Amerikaanse Cichliden
Zoals bijvoorbeeld over: Maanvissen, Arowana, Apistogramma's, Geophagus en alle overige soorten.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: za 25 jun 2011, 17:26
Ik vraag me af of deze Altum sterker is dan de Discusvis? Je leest toch vaker dat Discusvissen wel eens voor problemen zorgen bij hun verzorger. Is de Altum sterker of misschien juist gevoeliger? Is er nakweek in de handel of zijn dit allemaal wildvang Altums? Bij Hustinx in Belgie zie ik op de foto's vaker ook kleinere maten. Zomaar ns wat vragen over deze prachtige dieren. Wie heeft er ervaring mee?
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: zo 26 jun 2011, 09:23
volgens mij zit er niet veel verschil tussen de discus en Altum. ze hebben allemaal hun verzorging nodig. ik kan niet zeggen of de één juist zwakker of sterker is.

En wat is een echte Altum. je hebt de grotere Pterophyllum Altum die een hoogte kan bereiken van 35 cm. en de peruaanse Altum die 25 cm hoog kan worden.
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze

Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 26 jun 2011, 11:43
Ik bedoelde inderdaad de grotere Altum, ook wel Orinoco Altum genoemd. De andere Altum wordt dan vaak aangeduid als Peru Altum. Was zomaar een vraag. Je leest er weinig over en zijn moeilijk aan te komen naar het schijnt, en ze zijn peperduur. Ik vind het een prachtige vis en wilde gewoon eens weten wat jullie ervaringen met deze vissen zijn, als er al mensen hier op het forum zijn die ze gehad hebben of misschien nog steeds verzorgen.
Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 26 jun 2011, 19:54
de grote Altum heb ik nog nooit gezien. En ik ben toch al zo'n 28 jaar met aquaria aan het prutsen.
de mooiste Peruaanse Altums heb ik een keer in Den Haag gezien bij een vrouw waar ik crystal red garnalen ging halen.
Zij had een waanzinnig mooi schooltje van 5 of 6 stuks rondzwemmen in haar showbak.
groetjes marco:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2011, 09:13
IK vind dit wel een interessante vraag. Er word vaak over discusvissen gezegd dat het niet de sterkste vissen zijn en rustige medebewoners moeten hebben anders ontstaan er problemen door stress etc. Maanvissen zijn wat dat betreft niet veel sterker en ook redelijk fragiel. Andere Zuid-amerikaanse Cichliden zijn meestal te groot en pittig voor ze en er word meestal niet aangeraden om ze met elkaar te combineren.
tzt wil ik ook weer een bak opstarten en waarschijnlijk dan niet weer met discusvissen. Flagelaatproblemen, columnaris, hoge temperaturen en stresserig gedrag zijn zaken die ik minder vind.
Zelf ben ik erg fan van maanvissen en de gedachte om deze ook in de bak te plaatsen is zeer aanwezig. Maar volgens mij zijn maanvissen ook vrij gevoelig?
Weet wat je doet, en doe het goed!
Beheerder
BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2011, 14:39
manen kunnen toch ook Flagelaat problemen en columnaris krijgen? de risico's zijn het zelfde denk ik. vraag is wel, welke van de 2 is het gevoeligst.
Ik zou het in ieder geval niet weten.
groetjes marco:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2011, 19:49
Ik heb ook verschillende keren Maanvissen samen met Discusvissen in een bak verzorgt. Nooit problemen gehad met de Maanvissen. Ik kocht ze klein en binnen no time groeiden ze uit tot prachtige en grote exemplaren. Ik heb het hier wel over de gewone nakweek vd Maanvissen die je dus in iedere visshop kunt kopen. Maar na verloop van tijd trok ik toch weer meer naar de Discusvissen en verkocht de Maanvissen dan weer. maar ik vind ze oersterk.Ik had ook nooit problemen met mn Discussen en Manen onder elkaar. Dit was mijn toenmalige 2de bak op zolder. In mijn woonkameraquarium heb ik ooit eens 4 kleine geheel zwarte Maanvisjes gekocht, maar deze begonnen aan de sprieten van de Discusvissen te knabbelen waardoor mn Discussen behoorlijk nerveus werden. De Maantjes heb ik toen eruit gehaald en naar het aquarium van mijn zus over gezet.Daarna voor mij nooit meer Maanvissen gekocht! gr Frans

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 25 jul 2011, 20:05
Ook ik heb enkele jaren discussen samen gehouden met maanvissen. Ook ik heb geen problemen hehad.
Zelfs toe ik er een koppeltje maanvissen bij had zitten met regelmatig een legsel zijn er nooit grote problemen geweest. Ik heb nooit verschil gemerkt ( qua ziektes, gedrag enz)welke van de twee soorten sterker zou zijn.

Ik ben ook nu weer voornemens om ( na de vakantie) weer eens Redbacks bij de discusvissen te doen

Gr. Dick
Beheerder
BerichtGeplaatst: ma 25 jul 2011, 23:42
ik denk ook wel dat de bak maat heel belangrijk is om ze samen te houden. zelf denk ik dat 1,5 meter te klein is.
groetjes marco:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 10:02
Frans, de 2de zin in je tekst mag je wat mij betreft, anders formuleren. Wij verzorgers veroorzaken de problemen bij de discus en niet andersom. Om een antwoord op je vraag te geven, welke vis is sterker/gevoeliger, dan kun je stellen dat de sterkste zal overwinnen.
Op het moment dat de discus in menselijke handen terecht komt, is het eerste gegeven een kuur. Dit vaak alleen al als preventie tegen mogelijke ziektekiemen, deze de discus zogenaamd altijd bij zich draagt. In veel gevallen wordt een behandeling te snel afgebroken, te laag gedoseerd of er wordt behandeld tegen iets dat er niet is. Wat je krijgt is een verzwakt immuunsysteem van de vis, wat weer een "Open Huis" voor ziektekiemen veroorzaakt. En als daar bovenop ook nog een slecht huishouden creëert, dan mag je ook stellen dat het in de meeste gevallen, vroeg of laat, feest is voor de discus.
Ook als je kijkt naar de hoeveelheid discus t.o.v. Altums/maanvissen deze in omloop zijn, dan is het niet verwonderlijk dat er juist veel gesproken en geschreven wordt omtrent de discus. De sterkt/gevoeligheid van de vis, is afhankelijk van het kennen en kunnen van de verzorger, ongeacht welke soort vis.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 16:06
RTClassic schreef:Frans, de 2de zin in je tekst mag je wat mij betreft, anders formuleren. Wij verzorgers veroorzaken de problemen bij de discus en niet andersom. Om een antwoord op je vraag te geven, welke vis is sterker/gevoeliger, dan kun je stellen dat de sterkste zal overwinnen.
Op het moment dat de discus in menselijke handen terecht komt, is het eerste gegeven een kuur. Dit vaak alleen al als preventie tegen mogelijke ziektekiemen, deze de discus zogenaamd altijd bij zich draagt. In veel gevallen wordt een behandeling te snel afgebroken, te laag gedoseerd of er wordt behandeld tegen iets dat er niet is. Wat je krijgt is een verzwakt immuunsysteem van de vis, wat weer een "Open Huis" voor ziektekiemen veroorzaakt. En als daar bovenop ook nog een slecht huishouden creëert, dan mag je ook stellen dat het in de meeste gevallen, vroeg of laat, feest is voor de discus.
Ook als je kijkt naar de hoeveelheid discus t.o.v. Altums/maanvissen deze in omloop zijn, dan is het niet verwonderlijk dat er juist veel gesproken en geschreven wordt omtrent de discus. De sterkt/gevoeligheid van de vis, is afhankelijk van het kennen en kunnen van de verzorger, ongeacht welke soort vis.

Rt classic de woordjes "wij verzorgers" mag je wat mij betreft veranderen in "De handel".
En dat de sterkste zal overwinnen is een waarheid als een koe dat is de vraag niet.

Groetjes Chris
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 16:33
Chris ik heb bewust gekozen voor de woorden "wij verzorgers", zijn handelaren / (thuis)kwekers dan geen verzorgers ?
Wat betreft de vraagstelling van de TS, daar kan gewoonweg geen zinnig woord over gezegd worden. Zelfs een vraag als: Wildvang gevoeliger of sterker dan kweek, is niet te beantwoorden.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 17:20
Ik als verzorger van mijn dieren voel me dan wel aangesproken als je stelt dat ik de medicijnkast te pas en te onpas gebruik als ik nieuwe vis(sen) aanschaf.
Menig forumlid(verzorger) hier grijpt zo min mogelijk naar de medicijnen.

Groetjes Chris :)
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 17:48
:lol: Voel je niet direct zo aangesproken. Er zijn je al een hele rits verzorgers voor gegaan, alvorens de visjes in jou bakje terecht komen. Oh correctie, er zijn uitzonderingen ;)
Je kunt nu blijven muggenziften omtrent mijn, misschien voor jou niet al te duidelijke tekst, maar kom eens met een antwoord m.b.t. de vraagstelling :P
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 18:44
RTClassic schreef::lol: Voel je niet direct zo aangesproken. Er zijn je al een hele rits verzorgers voor gegaan, alvorens de visjes in jou bakje terecht komen. Oh correctie, er zijn uitzonderingen ;)
Je kunt nu blijven muggenziften omtrent mijn, misschien voor jou niet al te duidelijke tekst, maar kom eens met een antwoord m.b.t. de vraagstelling :P

Hoe kan ik met een antwoord komen als ik nauwelijks ervaring heb met maanvissen?
Ook heb ik zelf geen ervaring met wildvang discussen maar ik dacht wel dat ze sneller problemen geven dan nakweek i.v.m de zuurtegraad van het water.

Groetjes Chris :)
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 19:02
dat ze sneller problemen geven dan nakweek i.v.m de zuurtegraad van het water.

dat ligt niet aan de vis. dat komt omdat de eigenaar er niet voor zorgt dat de vis de goede leef omstandigheden heeft. Ik denk zelfs dat wildvang sterker is san ankweek
groetjes marco:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 20:03
De discus heeft een zeer hoog aanpassingsvermogen, de zuurtegraad (hoge Ph) hoeft geen probleem op te leveren bij WV. Maar of dit de opzet van het hele verhaal is, is een andere vraag.

Marco ik ben wel benieuwd, waarom jij denkt dat de WV sterker is t.o.v. kweek ?
In zoverre mijn ervaring reikt, heeft de soort totaal geen enkele invloed op de zwakheid of sterkte van de vis.
Het immuunsysteem van de vis bepaald, welke grens bereikt kan worden.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 21:33
@ RT classic, "De zuurtegraad (hoge PH) hoeft geen probleem op te leveren bij WV" schrijf je! Ben ik niet met je eens. De discus staat hoog op de evolutieladder , ondermeer omdat hij zich aangepast heeft met de manier van voortplanting. De discus is niet direct afhankelijk van voer in zn omgeving als ie jongen heeft, maar kan zelf zn jongen voeden via het huidsecreet.Er zijn miljoenen jaren overheen gegaan om tot deze stap te komen. Daardoor is hij natuurlijk ook optimaal aangepast aan zn omgeving. En in mijn ogen daarom zeer afhankelijk van de watersamenstelling in zijn eigen habitat.Juist de huid is gevoelig voor de omgeving en daarom ook oa gevoelig voor de PH. Nakweek is door tientallen jaren hier sterker in geworden maar ik ben ervan overtuigd dat je wildvang toch het water moet bieden wat het meest beantwoordt aan zijn natuurlijke omgeving. Daardoor lijkt het me logisch dat een wildvangdiscus zeer gevoelig is voor de juiste ( of onjuiste) PH. Een zeker aanpassingsvermogen zal er wel zijn maar een hoge PH lijkt mij niet bevorderlijk voor het welzijn van wildvang. Maar is uiteraard mijn bescheiden mening!
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 21:43
RTClassic schreef:
Marco ik ben wel benieuwd, waarom jij denkt dat de WV sterker is t.o.v. kweek ?
In zoverre mijn ervaring reikt, heeft de soort totaal geen enkele invloed op de zwakheid of sterkte van de vis.
Het immuunsysteem van de vis bepaald, welke grens bereikt kan worden.

wildvang komt met van alles in aanraking qua bacteriën, ziektes en ander soort gedoe. En heeft zich maar aan te passen of gaat kapot. Waardoor de wildvang wel tegen een stootje kan. En voor mij dus een sterkere vis is.
nakweek wordt vaak heel steriel gekweekt en gekuurd tot en met. En zijn daardoor niks gewend. lopen ze tegen de verkeerde bacterie aan is het gebeurd. De Europeanen (zal geen soort, merk noemen) vind ik zelfs de zwakste soort. Zet bv een Europeaan bij een Aziaat zonder een zorgvuldige quarantaine. 100% kans dat de Europeaan het hoekie omgaat.
groetjes marco:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011, 21:48
Tuurlijk ben ik het met jou mening eens Frans. Het woordje "hoeft" in de context, maakt net die onderscheid of iets kan of niet. Het kan wel, maar of dit de opzet van het hele verhaal is, is een andere vraag.
Snap je 'm nog ? ;)
Volgende

Keer terug naar Zuid Amerikaanse Cichliden