Het is nu ma 19 nov 2018, 18:21

Nieuwe maanvis ontdekt!

Hier kunt u alles vragen over Zuid Amerikaanse Cichliden
Zoals bijvoorbeeld over: Maanvissen, Arowana, Apistogramma's, Geophagus en alle overige soorten.
Forum Topper
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009, 01:53
De bekende Duitse importeur van (zeldzame) vissoorten http://www.amazon-exotic-import.de claimt een nieuwe wildvang maanvis te hebben geimporteerd. Het zou zelfs om een echte Altum gaan.
Hier zie je een foto:
http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Skalare/Seiten/Pterophyllum%20sp.%20Red%20Altum%20Sao%20Gabriel.htm

Of het inderdaad om een echte (ondersoort) van een Pt. Altum gaat kan ik van deze foto's af niet beoordelen. Het zou mogelijk ook een kruising kunnen zijn van een Pt. Peruensis (Peru Altum) en een Pt Scalare Manacouri (Redback)
Het is bij de maanvissen gelukkig nog niet zo erg als bij de discusvissen. Daar is van alles door elkaar gekweekt van Stendker tot Tony Tan. Het aantal "soorten" is niet te tellen als je bv in Aqualog South american cichlids IV kijkt ( en die is al verouderd op dat gebied ) zie je door de bomen het bos niet meer. Ik heb dan ook grote bewondering voor de keurmeesters die op de discuskampioenschappen hier wijs uit kunnen worden, maar zet daar wel vraagtekens bij.

Heel goed mogelijk dat dit toch raszuivere wildvangmaanvissen zijn. Volgens mij zijn van wildvangmaanvissen niet meer dan een stuk of 10-12 soorten en ondersoorten bekent. Maar het aantal niet te definieren kweekvormen heeft ook daar tot een verschrikkelijke wildgroei (verkeerde benaming) geleid.
Na 32 jaar Koninklijke Marine, eindelijk weer tijd voor verantwoord aquariumbeheer
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009, 14:41
Voor een mooie altum moet je de Venezuelaanse Altum hebben.
Dit soort wordt niet zo enorm groot en heeft mooie lange rug- en aarsvinnen, helaas (waarschijnlijk door chavez) worden deze nog maar zelden aangeboden.
Alle ander Maanvissen kunnen groter worden dan de Discusvis waarvan ik eerdaags toch eens een zwarte met blauwe vlek kruizing verwacht, net als bij de Pt. Scalare ooit.
Forum Topper
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009, 20:06
De verminderde aanvoer van de Orinoco Altum uit Venezuela heeft niets te maken met Chavez maar met het feit dat het overgrote merendeel van de Altums uit die vangstgebieden besmet zijn met ziektekiemen die ervoor zorgden dat 80%-90% van de aanvoer binnen enkele weken het loodje legden. Geen importeur wilde ze nog hebben. Recentelijk zijn echter medicamenten ontdekt die effectief zijn tegen deze ziektekiemen en komt de aanvoer weer opgang. http://www.yorsite.net/yaynel3/ALTUM.html en http://www.hustinx-aquaristiek.com/modules.php?name=News&file=article&sid=348

Ik kan uit de tot mij ter beschikking staande literatuur niet opmaken of de in Venezuela gevangen Orinoco Altum een andere soort is als de Orinoco Altum uit Colombia maar ik sluit dat ook niet uit. De Orinoco heeft een lengte van 2140 kilometer vormt gedurende bijna 400 kilometer de grens met Colombia, gaat vervolgens dwars door Venezuela naar het oosten en mondt uit in de Atlantische Oceaan nabij Trinidad en Tobago. In het regenseizoen kan de Orinoco 22 kilometer breed en honderd meter diep worden.

De wetenschappelijke naamgeving van Maanvissen is op zijn zachts gezegd een zootje en heeft weinig met wetenschap te maken.
Op dit forum http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi/topic/18/602/2.html?#000039werd anderhalf jaar terug al discussie hierover gevoerd.

Symphysodon schreef:Alle ander Maanvissen kunnen groter worden dan de Discusvis waarvan ik eerdaags toch eens een zwarte met blauwe vlek kruizing verwacht, net als bij de Pt. Scalare ooit.

Het willekeurig kruisen van vissen zou verboden moeten worden. :fencing:
Na 32 jaar Koninklijke Marine, eindelijk weer tijd voor verantwoord aquariumbeheer
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009, 21:24
Het willekeurig kruisen van vissen zou verboden moeten worden.

zegt hij die papagaai cichlidea had zitten :laughing4: sorry Peter kon het niet laten :toothy9:
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Forum Topper
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009, 09:59
en het waren ook zulke ongelofelijke schatjes maar dat had inderdaad heel weinig met verantwoord aquariumbeheer te maken maar meer met een impulsaankoop van gezinsleden.
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009, 13:08
milestone schreef:
Het willekeurig kruisen van vissen zou verboden moeten worden. :fencing:

Dat vind ik nu ook zo van de discus die tegenwoordig allerlei Pipo de Clown kostuums hebben
Forum Topper
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009, 17:11
:offtopic:
Symphysodon schreef:discus die tegenwoordig allerlei Pipo de Clown kostuums hebben
Bedoel je zoiets als dit? http://www.discusclubsg.com/events/aquarama99/images/class5.jpg

Ik las een tijdje terug in een blad over Koi karpers dat een kweker die zijn vissen had geshowd in Arcen een spierwitte Koi, met een nagenoeg zuivere ronde rode vlek op zijn kop deze vis voor € 30.000, heeft verkocht aan een japanner die dezelfde vis na aankomst in Japan heeft doorverkocht voor het driedubbele bedrag!!
Wie weet wat de VARA over heeft voor een discusvis met een Pipo de Clown kostuum. Paul de Leeuw kost ook € 600.000 per jaar, die wordt, denk ik volgend jaar ook doorverkocht naar een van de commerciële omroepen.
Beheerder
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009, 22:35
milestone schreef:en het waren ook zulke ongelofelijke schatjes maar dat had inderdaad heel weinig met verantwoord aquariumbeheer te maken maar meer met een impulsaankoop van gezinsleden.

:laughing4: :laughing4: geef je nu gewoon familie leden de schuld :?: als ze bij mij thuis met zulke w**ge***ke beesten
aankomen zetten gaan ze linea recta de pedaalemmer in.
groetjes marco:

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009, 00:02
Heb je ook water in je pedaal emmer zitten dan??
Anders kun je ze beter eerst even in de diepvries doen zoals hier op het forum vermeld wordt. :lol:
M.v.g. Marius.
Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009, 17:31
:offtopic:
marco schreef: als ze bij mij thuis met zulke w**ge***ke beesten aankomen zetten gaan ze linea recta de pedaalemmer in.

Wat ben jij een dierenbeul zeg... Dat had ik nooit van jou verwacht. Dat zou ik nooit over mijn hart kunnen verdragen. Zo gaan wij niet met dieren om. Die beestjes kunnen het zelf niet helpen, Ik vond ze juist heel aandoenlijk. Zelfs een een heel leuk karakter hebben maar doordat ze vaak eieren begonnen af te zetten en steeds diepere kuilen groeven heb ik ze teruggebracht naar de LFS en mocht daar voor een leuk bedrag planten uitzoeken.

:ontopic:
De als "nieuw" ontdekte maanvis Pterophyllum sp. "Red Altum" Sao Gabriel blijkt mogelijk toch niet zo nieuw te zijn als beweert. Het gaat waarschijnlijk om een maanvis die al veel eerder door andere importeurs werd ingevoerd onder een ander naam; nl. de Santa Isabel roodrug altum. Als je op de kaart gaat zoeken zie je dat Santa isabel do Rio Negro en Sao Gabriel vlakbij elkaar liggen.
Doordat in de vangstgebieden Venezuela, Colombia, Brazilie of Peru door de lokale vissers allerlei fantasienamen worden verzonnen en deze door de Europese importeurs vaak worden overgenomen wordt de verwarring steeds groter en krijgen dezelfde soort vissen meerdere benamingen.
Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009, 23:14
Ik heb net 3 foto's gevonden van de Pterophyllum sp. Red Altum Sao Gabriel. Op deze foto's is heel duidelijk te zien dat het in ieder geval om een maanvis gaat met een uitgesproken zadelneus en hoge en stijle rug en buikvinnen. Zo op het eerste gezicht gaat het dus wel om een Altum!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik zelfs 2 youtube filmpje [youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fLZV_7c5Bwk&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fLZV_7c5Bwk&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/hu2mA8TgvmE&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/hu2mA8TgvmE&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009, 14:29
Op deze site is nog een ander gaande over mogelijk dezelfde vis http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... 8/848.html
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009, 16:36
Filmpjes en link van Milestone doen het nu!

Let op mensen, je hebt maar 2 uur om je bericht aan te passen als iets niet werkt, anders kan je het natuurlijk altijd in een volgend bericht nogmaals proberen.
Groetjes, Martijn en Mirjam!
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009, 18:08
correctie, 1 uur om je bericht aan te passen.
groetjes marco:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009, 22:14
Ik heb hier nog een fraaie opname van een Pt. Scalare manacapuri Afbeelding
Hier zie je dus echt die nagenoeg knalrode verkleuring die wel heel veel weg heeft van die Pt. sp. redback altums van Hustinx
Zie: Afbeelding

Maar deze laatste heeft ook een echte rode staart en zelfs rode buik- en borstvinnen.

en hier nog een plaatje van 3 jonge Altums Afbeelding

en hier nog een plaatje van een (iets minder fraaie)bijna volwassen altum: Afbeelding

Behalve de zadelneus en de hoge en steile rug en buik vinnen vind ik de licht grijze schaduwstreep tussen de 2e en 3 zwarte vertikale strepen erg karakteristiek voor een "echte" Orinoco Pt. Altum.

Maar op deze foto van de Pt. Sp. Red Altum zie je dat ook:
Afbeelding

Voorlopig wordt alles dat niet exact op een Orinoco Altum lijkt automatisch een Scalare genoemd, maar het zou zeker heel interessant zijn als er eens echt onderzocht werd hoe een en ander genetisch in elkaar steekt, wellicht dat er dan ook gesproken kan worden over Pt. Altum sp.
Op zich is het wel handig dat vaak de vangplaats in de naam verwerkt wordt, maar dan zou dat wereldwijd ook wat eenduidiger gehanteerd moeten worden.
Het zou mij helemaal niet verbazen dat er ook in de natuur in de loop van tijden kruizingen hebben plaatsgevonden. Bij discusvissen is dat inderdaad al vastgesteld. Waarom bij maanvissen dan niet?

Zo'n anderhalf jaar geleden is een topic gestart over de benaming van maanvissen. Destijds was er een voormalig importeur van maanvissen aktief die zich Akua noemde. Hij reageerde met duidelijk verstand van zaken. Zie hier:
http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi/topic/18/602/2.html?#000039
Forum Topper
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009, 23:29
Ik heb weer een filmpje gevonden van de Pterophylum sp. "Red altum" Sao Gabriel maar die heeft ook hier weer een andere benaming: Puerto-Ayacucho Altum http://www.metacafe.com/watch/yt-1lYdt_-tzjI/puertoayacuchos_altum_and_after_dinner_desert/

Keer terug naar Zuid Amerikaanse Cichliden