Het is nu ma 19 nov 2018, 17:32

Grote cichliden als gezelschap voor discus?

Hier kunt u alles vragen over Zuid Amerikaanse Cichliden
Zoals bijvoorbeeld over: Maanvissen, Arowana, Apistogramma's, Geophagus en alle overige soorten.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2012, 19:45
Na weer flink gelezen te hebben voor mijn nieuwe aquarium, vraag ik me af, of ik ipv kleine medebewoners, eens grotere zal kiezen. De discus leeft tenslotte met Mesonauta, geophagus, Satanoperca en ja Chris, de Heros.
Straks in mijn 700 liter heb ik wel wat ruimte, maar heeft iemand van jullie ervaring met dit soort samenstelling? Voor alle duidelijkheid, ik bedoel 1 van deze soorten, ha ha.
En Chris, hoe gaat het bij jou met de Heros?
Groetjes, Henny :cheer:
Ik kijk geen tv, maar aquarium!
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2012, 23:32
Met de Heros gaat het prima ook onderling met de discussen geen probleem.
Het is een koppeltje met een knipperlichtrelatie.
Het mannetje vertoont nauwelijks teritoriaal gedrag deelt links en rechts af en toe een por uit maar krijgt hem regelmatig terug van de discussen zeker als er gegeten word.
Eigenlijk een beetje hetzelfde gedrag als bij rangorde bepaling kan geen kwaad.Geen gevechten op leven en dood.
Bovendien zijn het mooie "monsters" om te zien (Heros Rottkeil) en brengen een beetje leven in de bak, ik zou ze proberen als ik jou was maar ik denk niet meer dan twee tegenover meerdere discussen anders wordt het wel wat onrustig denk ik eerlijkheidshalve.
Van de geophagus weet ik dat je ze veel sla moet geven anders plunderen ze je plantenbestand maar ook een heel mooie vis hoor die ga ik in de toekomst ook eens proberen.

Heel veel succes met je nieuwe bak en de Heros ;)
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012, 00:27
Afbeelding

Hierbij een foto van meneer
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012, 08:44
Meneer ziet er prachtig uit mag ik wel zeggen! :shock: Zelf dacht ik meer aan een Geophagus of Satanoperca soort, afhankelijk van de biotoop die ik ga kiezen. Daar ben ik nog niet helemaal uit.
Bij kwekerij Nhamunda zitten discussen met Satanoperca's in de showbak en dat gaat prima, zelfs nu de Satanoperca's jongen hebben. Het zijn prachtige vissen met interessant gedrag.
Het lijkt alleen alsof weinig mensen die ik ken dit soort combinaties nog geprobeerd hebben, vandaar mijn vraag over ervaringen van anderen.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012, 11:07
Hoi

Ik heb ook een tijdje een koppeltje heros in mijn discusbak gehad. Mij is dat slecht bevallen. de discusvissen hadden totaal geen rust meer in de bak er waren zeer gestrest. Ik heb het ongeveer 4 weken aangezien en toen voor de heros een goed adres gevonden. Misschien komt dat omdat het een koppeltje was of dat je dan een grotere bak moet hebben dan 1.60m, maar ik doe het niet weel ondanks dat ik het erg mooie vissen vindt.

Met andere zoals maanvissn en geoph.. heb ik wel hele goede ervaringen.

Gr. Dick
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012, 12:04
geophagus gaat zeker samen met de discus in mijn z.g. 2e hobbybak zitten 15 red heads en mijn 7 discussen. dit gaat erg goed samen.
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012, 12:51
Bedankt voor de reacties heren! Red heads zijn ook prachtig. Rio Tapajos is ook een mooi biotoop voor discussen. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden. Biotodoma Cupido vind ik ook mooi, is weer een maatje kleiner.
Gelukkig heb ik de tijd om het rustig uit te vogelen.
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012, 12:53
die Biotodoma Cupido zijn ook er4g leuk idd.
waar ikzelf altijd zeer goede ervaring mee heb is de Mikrogeophagus Altispinosa.
mss ook een idee?
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012, 13:04
M. Altispinosa heb ik al eerder gehad bij discussen, gaat inderdaad ook prima! Blijft leuk, hou ik ook in gedachten, maar is natuurlijk nog een maatje kleiner. Ook Dicrossus maculatus is zo'n kleinere waar ik van hou. Één van deze soorten zal het wel worden als ik voor dwergen zou kiezen.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: za 21 apr 2012, 21:09
Hier nog een klein filmpje van m,n ruwe bolsters blanke pit met heel klein hartje ;)

Groetjes
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: za 21 apr 2012, 22:16
Lief!! :mrgreen:

Keer terug naar Zuid Amerikaanse Cichliden