Het is nu vr 14 dec 2018, 16:33

stijgende ph

Hier kunt u alles plaatsen over water.
Zoals bijvoorbeeld: waterwaardes en alg problemen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2018, 09:11
Sinds gisteren is mij ph gestegen van 7.2 naar 7.8.
Daar ik sinds ik met bioloog werk altijd een lage co2 heb gehad in mijn aquarium en ik niet met een co2 apparaat werk heeft me dit met het vorige visbestand al mijn planten gekost. Daar het toen maanvissen ed. waren vond ik het niet zo erg dat er uiteindelijk geen planten meer overschoten en heb ik bijna een jaar een aquarium met alleen hout gehad.
Toen heb ik wel nitraathars gebruikt om het nitraat op deze manier laag te houden en het hars deed zijn werk perfect.

Nu ik de bak voor discussen heb heringericht heb ik er toch terug nieuwe planten ingestoken maar alleen de dag van de waterwissel en de dag erna zit de co2 nog goed en dan dondert hij natuurlijk terug naar beneden.
Daar co2 toch een invloed heeft op de ph denk ik dat het probleem zich daar dus situeert ( indien ik ernaast moest zitten is alle hulp en uitleg welkom)

Zowel bij dit aquarium als bij mijn vorige zakt de co2 onder de 15 en dat blijft ook zo tot de volgende waterwissel.
Op de 1 of andere manier bleef de ph bij de vorige bak wel redelijk stabiel maar nu gaat hij toch ineens de hoogte in.
Ondertussen heb ik ook de bodembedekking en stenen gecontroleerd op kalk maar er begon niets te bruisen.
Kan het ook met het temperatuursverschil te maken hebben ? de vorige bak stond op 27 graden. en de deze met de discussen schommelt tussen de 30 en 31 graden.

Vandaag volgt er wel een waterwissel van 30 procent alhoewel de nitraatwaarde nog niet boven de 10 is gekomen. de kh en gh liggen nu beide rond de 7. maar deze ga ik week na week weer stilletjes laten zakken.

ik gebruik steeds osmosewater dat ik ga halen bij een groothandel voor glazenwassers.
Normaal meng ik het osmose ook met een gedeelte kraanwater maar dat ga ik vandaag niet doen.
Ik ga het osmose water deze keer op punt brengen met jbl aquadur en het kraanwater een keertje mijden daar de ph uit onze kraan ook tussen de 7.2 a7.4 schommelt.+

Moest er iemand nog een andere uitleg voor dit probleem hebben laat het dan gerust weten.
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 23:43
Met temperaturen van 30-31 graden zal je geen plant overhouden.
Ik zou naar 28,5-29 graden gaan.

Ph is altijd lastig te zeggen, kan heel veel oorzaken hebben.
Groet, John Houthuyzen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: za 09 jun 2018, 04:17
de temperatuur ligt nu tussen 28 en 29.
heb nu eerste keer 1/3de water ververst met osmosewater.
ph lag na de waterversing lager maar is ondertussen toch weer gestegen.
ondertussen heb ik terug 4 liter nitraathars in de bioloog gestoken ( ik steek het altijd tussen het tussenschot van vak 3 en het vak van de opvoerpomp.

had ergens gelezen dat siporax de ph verhoogt . klopt dit of zijn dit fabeltjes?
er zit namelijk 50 liter siporax in .

momenteel staat de ph weer op 7.6 . gh 6 en kh 5.
ik denk dat ik toch turf ga toevoegen om de ph wat te doen dalen.
Beheerder
BerichtGeplaatst: za 09 jun 2018, 09:45
Siporax is neutraal, daar kan het niet aan liggen.
Maar waarom die “fobie” om je ph te laten zakken? Heb je soms wildvang discussen?
Groet, John Houthuyzen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2018, 16:33
Nee ik heb momenteel 10 stendker discussen zitten en denk dat ik er nog of max 4 extra aan toe ga voegen.
er word mij toch aangeraden door de stendker verkoper om hem net onder de 7 te krijgen.
Ph vanaf 7.5 ( momenteel staat hij overdag op 7.8) zorgt er toch voor dat er sneller amoniak word aangemaakt terwijl een ph die onder de 7 ligt het minder gevaarlijke amonium tot gevolg heeft of zit ik er naast ?

Keer terug naar water