Het is nu wo 20 maart 2019, 05:00

Discussen zwemmen aan oppervlakte en afstotings gedrag?

Stel hier alle vragen over problemen of ziekten bij de discusvis

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 06 maart 2019, 16:18
Hallo, ik heb sinds kort Discus vissen gekocht er heb er nog geen ervaring mee. Ik heb er 4 van zitten van 6cm in mijn aquarium van 110L en ben van plan een groter aquarium aan te schaffen, een van de Discussen duwt af en toe een ander weg maar ik heb begrepen dat dit de pikorde is dus volkomen normaal. Bij mij is het echter zo erg dat de “gepeste vis” zich afzonderd van de groep. Ik zorg ervoor dat elke Discus genoeg eet en dus ook de afgestoten Discus. Is er een manier zodat de Discussen allemaal weer samen kunnen zwemmen of is de enige manier meer Discussen kopen?

Dan heb ik nog een vraag. De Discussen zitten soms voor langere periode docht bij het wateroppervlak en ik weet niet wat dit moet betekenen. Ik dacht aan zuurstof tekort want mijn vier Corydoras die samen met hun leven schoten ook af en toe naar boven voor wat extra zuurstof. Ik heb een luchtpompje gekocht en maar ik zie nog niet echt verschil. De kieuwen van alle vissen gaan ook snel op en neer. De temperatuur van het water is momenteel 30 graden Celsius en er zijn planten aanwezig. Ik heb gisteren ook een 50% waterverversing gedaan en daarna ging het voor een tijdje weer goed maar later gingen ze dus weer boven hangen. Ik heb een probleem gehad met het filter en heb er gelijk een andere pomp opgezet met alle media van de oude pomp. Er is dus een tijdje geen filteroptie geweest maar heb toen dus die 50% ververst.
Ik hoop dat u een antwoord op mijn vraag heeft.
Met vriendelijke groeten Tom.
Afbeelding
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 06 maart 2019, 18:30
Hallo Tom je geeft bij je eerste vraag het antwoord zelf al, je schooltje is te klein het zijn vissen die eigenlijk niet met elkaar maar zeker niet zonder elkaar kunnen als het groepje je wat groter is hebben ze het veel te druk met elkaar om steeds dezelfde weg te sturen.
Alhoewel het ook voorkomt dat een vis niet voor zichzelf opkomt dit kan je meestal al zien in de winkel m.a.w als je een discus(sen)
wil kopen blijf goed kijken naar het gedrag van de vis neem daar een kwartiertje de tijd voor of zo vraag desnoods of ze een beetje willen voeren dan zie je het snel genoeg.

Bij je tweede vraag vermoed ik een nitriet probleem, heb je een testsetje? Flink verversen 80% en filter bacteriën toevoegen.
Waarmee filter je eigenlijk ?

Dat corydorassen naar boven gaan om zuurstof te happen is volkomen normaal dat moet zelfs ze beschikken over darmademhaling naast die met hun kieuwen als ze geen mogelijkheid zouden hebben dit te doen dan verdrinken ze.

Veel succes
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: vr 08 maart 2019, 00:44
Hallo Chris, bedankt voor je reactie! Ik heb gelijk 80% water ververst en zie dat het beter gaat! Ik heb nu wel iets anders ontdekt bij een van mijn discusvissen en ik denk dat het kieuwwormen zijn. De dominante vis ademt met maar één kieuw die ander laat hij gesloten. Af en toe schiet die opeens door het aquarium heen en laat daardoor de andere schrikken. Hij heeft ook een beetje uitgestoken oog maar niet heel ernstig. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het moet behandelen.
Ik filter trouwens op een binnenfilter die kapot was gegaan zonder dat ik het doorhad waarschijnlijk was dat ook deels de oorzaak van het nitriet probleem... ik heb er dus een ander filter ingezet met de filtermedia van het al gebruikte filter. Met vriendelijke groeten Tom
Afbeelding
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: vr 08 maart 2019, 02:32
Beste Tom een intern filter is niet toereikend voor een bak met discusvissen zeker niet als er nog een paar bij komen.
Mijn raad is sloop dat er uit hebben de vissen meer zwemruimte en koop een grote potfilter of nog beter neem een bioloog.
Je kan het ook zo laten maar doe er even goed dus een flinke potfilter bij anders roep je veel problemen op.

Inderdaad zou het kieuwworm kunnen zijn of bacterieel probleem omdat het oog uitpuilt combinatie van die twee is ook mogelijk.
Om daar achter te komen verwijs ik je naar Melvin van Rio Negro in Westzaan die kan microscopisch onderzoek doen en je verder adviseren.
Je kan ook hier http://www.lnummerforum.nl/database/vie ... f=140&t=81 kijken en een desbetreffend medicijn uit proberen.

Succes
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: vr 08 maart 2019, 16:28
Beste Chris, bedankt voor je reactie! Ik heb een half uurtje de vissen is even goed gebestudeerd en het is mij opgevallen dat alle vissen nogal snel ademen (ik weet niet hoeveel normaal is voor een vis van 5/6cm). De discus met de geslote kieuwdeksel is het plotseling weer aan het gebruiken! Hij ademt nu weer met twee kieuwen alleen zijn oog is nog steeds wat dikker dan de andere maar kan die niet aangeboren zijn? Ik ben verder van plan een groter aquarium aan te schaffen van 130cm waar ik erg veel zin in heb! En nog een vraagje zijn kieuwwormen besmettelijk voor de andere vissen?
Met vriendelijke groeten Tom
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: vr 08 maart 2019, 18:35
Kieuwworm is zeer zeker besmettelijk ik zou een kuurtje overwegen en lees goed hoe dat moet in de gebruiksaanwijzing want meestal moet je het na een week herhalen .

Goed plan die grotere bak misschien zie je er een op marktplaats met potfilter en al.

Succes

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 00:27
Ik heb vandaag een eheim Classic 150 gekocht dus het goede filter is binnen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 15:19
Oké maar deze is dus geschikt voor een bak van 150 liter en je gaat toch voor een grotere bak dan is deze filterpomp dus een beetje krap aan.
Discussen produceren heel veel afvalstoffen dus je mag best wat overcapaciteit hebben. :roll:

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 22:10
Hallo, je hebt helemaal gelijk maar ik ga het aquarium wel houden dus vandaar ik het filter heb gekocht. Ik heb op marktplaats een mooie deal gevonden voor een 130cm aquarium met externe filter dus dat komt helemaal goed! Wel bedankt voor het herinneren!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Keer terug naar Discusvissen problemen