Het is nu wo 17 okt 2018, 10:26

nieuw lid

Hier kun je jezelf voorstellen. Hoeft niet mag wel, maar het is altijd leuk te weten wie je bent

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2018, 08:43
Hallo ,

Mijn naam is Kevin en ik ben woonachtig te Brasschaat in Belgie.
Iets meer dan 3 jaar geleden ben ik terug met de aquariumhobby begonnen.

Ik bezit een bak van 170x70x70 ( de bak is wel 80 hoog maar de waterlijn ligt op 70)
Nadat ik met mijn eerste visbestand 3 jaar geleden serieuze problemen had met het handhaven van de waterwaardes ( ik zat op 50 procent waterwissels per week en zelfs dat bracht geen of weinig zoden aan de dijk) met jammer genoeg vissterfte tot gevolg ben ik toen overgestapt van mijn 2 grote jbl potfilters ( deze konden het totaal niet bolwerken volgens mij) naar een bioloog en ben ik compleet terug van 0 begonnen met een compleet ander visbestand dat bestond uit maanvissen , cory's, 4 l nummers, en grote scholen roodkoppen , kardinalen en beckfordis.
.
de bioloog is met 4 vakken waarvan het 4 de vak natuurlijk het vak voor de opvoerpomp is . het bioloog is 125x50x50 en heb de afgelopen 2 jaar totaal eigenlijk geen enkel zwaar probleem meer gehad met slechte waterwaardes , grote wekelijkse waterwissels , visziektes en sterftes.
Het eerste vak is gevuld met een groffe blauwe mat van 5 cm dik , dan een fijne blauwe mat van 5 cm dik en daaronder een berg fijne filterwatten. Het 2 de vak is compleet gevuld met ongeveer 35 liter sera siporax en in het 3 de vak zit nog een liter of 15 siporax en een hoop keramische staven van backterial house. in het 3 de vak heb ik nog ruimte om eventueel kool of turf of dergelijke toe te voegen. vanonder in het 3 de vak heb ik nog wat fijne watten gelegd om het laatste fijne vuil tegen te houden maar deze diende ik amper tot niet te verwisselen daar ze gewoon wit bleven ( indien jullie nog 1 of ander filtermateriaal zouden aanraden om erbij te steken hoor ik het graag van jullie . )
Daar ik een hoog onderstel heb laten maken om het aquarium op te zetten ( de bovenkant komt nu hoger dan 2 meter) heb ik er wel een redelijk stevige opvoerpomp bijgezet (9000 liter per uur met opvoerhoogte 4.8)

Sinds een maand of 2 geleden begon ik in de ban te geraken van de discussen (stendker) en heb ik de stap dan toch gewaagd .
Daar een goede vriend van mij thuis meerdere aquariums heeft staan heeft hij het grootste deel van mijn vorige visbestand bij hem ondergebracht. de corys , kardinalen en l nummers heb ik wel behouden.

3 weken geleden heb ik heel het aquarium inclusief bodembedekking aangepast om er discussen in onder te brengen. 50 procent van het water heb ik in een grote ton gedaan en heb mijn bioloog er tijdelijk op aangesloten zodat ik toch nog een groot gedeelte van de bacterien in leven heb kunnen houden en ik het aquarium toch niet van 0 moest heropstarten.

Sinds vorige week zitten er 10 stendker discussen in (2 tefe ,2 Marlboro red, 2brilliant turqoise, 2 red turqoise en 2 german wonder) in de bak samen met een 60 tal kardinalen 7 corys aeneus en 4 l nummer pecoltias.
De discussen zijn allemaal 8 a 10 cm groot en worden 3 keer per dag gevoerd.

Tot op heden loopt alles vlot ( en ik hoop dat dit zo blijft) en vallen er toch geen zieke of gestresseerde vissen te bespeuren.

Graag had ik binnenkort nog 2 tot misschien max 4 discussen toegevoegd indien dit nog mogelijk zou zijn waaronder de nieuwe leopard white die pas in het najaar vrij te koop zal worden aangeboden.

Mijn bak is bruto 830 liter en met bodembedekking en wat hout en planten schat ik dat er toch nog zeker 700 liter overblijft. Tevens heb ik de grotere stukken hout tegen de achterwand gezet om zoveel mogelijk vrije zwemruimte te creeren.

Enig probleem dat ik sinds gisteren ondervind zal ik wel in een ander gedeelte op dit forum aankaarten.

Mvg
Kevin
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 23:37
Welkom. Mooie bakmaat.
Zou op deze grote wel iets vaker gaan voeren
Groet, John Houthuyzen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2018, 16:38
Heb je raad opgevolgd enben nu al bijna een week 4 keer in plaats van 3 keer per dag aan het voederen.
Ze beginnen nu stilletjes aan hun kleuren te krijgen

Keer terug naar Stel je even voor