Het is nu wo 19 dec 2018, 16:49

Filter

Alle vragen over de discusvis
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 09:44
Beste,

Ik heb namelijk een vraag of mijn filter nu goed is of niet...

Het is een filter binnen in het aquarium maar is niet zomaar een klein filter'tje maar gaat door aantal matten,kool,pijpjes,....

Moet ik dan nogsteeds een externe filter halen of niet??

En mijn discussen happen nog wel eens vaak naar elkaar (heb er nu 4) Bij halen of afwachtten...?

Groetjes!
Groetjes!

Wat zijn discussen toch mooie vissen...!!!
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 10:00
je zegt dat je bak 300 liter is, is dit netto of bruto.wat zijn de afmetingen van het aquarium?

Alleen een intern filter vind ik persoonlijk totaal niet geschikt om te gebruiken bij discussen. of welke ander soort grote vervuilers. Als ik jou was zou ik het interne filter eruit slopen en er 2 externe filters op te zetten met een grote over capaciteit. wil of kan je dit niet dan zou ik er zeker 1 externe filter bij plaatsen.

dat happen naar elkaar is het bepalen van de rangorde binnen de groep.
In de huidige situatie zou ik er minimaal 1 bijzetten en als de 300 liter die je in een ander topic aangaf netto is en je over 2 externe filters gaat filteren kan je er wel 2 stuks bij doen.
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 12:50
marco schreef:je zegt dat je bak 300 liter is, is dit netto of bruto.wat zijn de afmetingen van het aquarium?

Alleen een intern filter vind ik persoonlijk totaal niet geschikt om te gebruiken bij discussen. of welke ander soort grote vervuilers. Als ik jou was zou ik het interne filter eruit slopen en er 2 externe filters op te zetten met een grote over capaciteit. wil of kan je dit niet dan zou ik er zeker 1 externe filter bij plaatsen.

dat happen naar elkaar is het bepalen van de rangorde binnen de groep.
In de huidige situatie zou ik er minimaal 1 bijzetten en als de 300 liter die je in een ander topic aangaf netto is en je over 2 externe filters gaat filteren kan je er wel 2 stuks bij doen.

Dat is de bruto, filter is +/- 20l... maar de filter is uit glas gemaakt... zal eens foto maken.. maar dat kan je er toch niet uithalen... ofwel??
Of kan ik deze behouden maar een externe filter er bij voegen??

En oké! Maakt het uit welke kleurschikking ze heeft of wel? Zou ik dan best nog 1 red scribbelt nemen of red turq? zodat die ook met 2 zijn?

groetjes!
Afbeelding
Groetjes!

Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 13:06
dit is meer een intern bioloog.

ik zou in dit geval de filter matten zo veel mogelijk verwijderen en er biologisch filter materiaal inleggen.
ook in de vakken waar je verwarming en het filterpompje zitten. Dit scheelt al een hoop
wel zou ik er een extern filter naast laten draaien.

omdat je zegt dat de liters bruto zijn en je er dus minimaal 20% vanaf moet halen ivm inrichting en glas dikte. En in jouw geval ook nog eens de zwemruimte die je mist door het interne filter hou je 260 a 270 liter netto over denk ik.
dan is 1 discus erbij mogelijk een tweede zou ik niet doen.

kleuren maakt niet uit, is maar wat je zelf mooi vind
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 13:09
marco schreef:dit is meer een intern bioloog.

ik zou in dit geval de filter matten zo veel mogelijk verwijderen en er biologisch filter materiaal inleggen.
ook in de vakken waar je verwarming en het filterpompje zitten. Dit scheelt al een hoop
wel zou ik er een extern filter naast laten draaien.

omdat je zegt dat de liters bruto zijn en je er dus minimaal 20% vanaf moet halen ivm inrichting en glas dikte. En in jouw geval ook nog eens de zwemruimte die je mist door het interne filter hou je 260 a 270 liter netto over denk ik.
dan is 1 discus erbij mogelijk een tweede zou ik niet doen.

kleuren maakt niet uit, is maar wat je zelf mooi vind

En wat is dat allemaal dat biologisch materiaal? Wat zijn de exacte dingen die ik moet halen en waar kan ik dit halen?
En ooh oké bedankt!!
Groetjes!

Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 13:22
zal vertellen wat ik zou doen als dit mijn filter systeem zou zijn
Uiteraard moet je zelf kijken of je het er mee eens bent e het zou laat of veranderd. :mrgreen:

het filter loopt van rechts naar links op de foto

rechts vak met rooster:

hier zou ik het verwarmings element uithalen. het water niveau zakt hierin weg als je gaat verversen, wat er voor kan zorgen dat je verwarming droog komt te staan en kapot gaat. in dit vak zou ik een horizontaal rooster proberen te plaatsen vlak boven het rooster op de foto. evt met pvc buis staanders maken waar je dat rooster op kan leegen og knikkers vast kitten aan het glas. hierop kan je dan witte filter watten leggen.

middelste vak:

hier zou ik de verwarming plaatsen, dit vak blijft altijd vol met water staan. gooi dit vak helemaal vol met denilit of syporax. of een ander poreus filter materiaal (geen lava gruis)

laatste vak:

ook hier filter materiaal in tot aan de onderkant van het pompje. evt kan je hieronder een filtermat leggen waar het pompje op staat.

tip: doe het filter materiaal in filter zakken, handig voor als het moet uitspoelen
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 13:51
marco schreef:zal vertellen wat ik zou doen als dit mijn filter systeem zou zijn
Uiteraard moet je zelf kijken of je het er mee eens bent e het zou laat of veranderd. :mrgreen:

het filter loopt van rechts naar links op de foto

rechts vak met rooster:

hier zou ik het verwarmings element uithalen. het water niveau zakt hierin weg als je gaat verversen, wat er voor kan zorgen dat je verwarming droog komt te staan en kapot gaat. in dit vak zou ik een horizontaal rooster proberen te plaatsen vlak boven het rooster op de foto. evt met pvc buis staanders maken waar je dat rooster op kan leegen og knikkers vast kitten aan het glas. hierop kan je dan witte filter watten leggen.

middelste vak:

hier zou ik de verwarming plaatsen, dit vak blijft altijd vol met water staan. gooi dit vak helemaal vol met denilit of syporax. of een ander poreus filter materiaal (geen lava gruis)

laatste vak:

ook hier filter materiaal in tot aan de onderkant van het pompje. evt kan je hieronder een filtermat leggen waar het pompje op staat.

tip: doe het filter materiaal in filter zakken, handig voor als het moet uitspoelen

Oké! Maar kan mijn pompje zich wel door dit allemaal trekken?
En die syporax zijn die pijpjes die ik er al heb in liggen denk ik, deze in zakken en dan tot boven en had ook iets gelezen over Turf filteren???

Hier is een schets van hoe ik denk da je het bedoelt!
Afbeelding

Ik heb wel nog een externe filter maar die lekt een beetje... zal eens proberen deze te maken!
En in deze filter mogen daar wel gewone matten in of ook niet?
Groetjes!

Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 14:10
Dat is inderdaad wat ik zou doen.
Syporax zijn pijpjes van glas. De andere zijn van klei en niet poreus.
Wat voor pompje zit er nu in en hoeveel liter pompt deze per uur? Moet minimaal het dubbele zijn van je bak inhoud.
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 15:33
marco schreef:Dat is inderdaad wat ik zou doen.
Syporax zijn pijpjes van glas. De andere zijn van klei en niet poreus.
Wat voor pompje zit er nu in en hoeveel liter pompt deze per uur? Moet minimaal het dubbele zijn van je bak inhoud.

Oke, hartelijk bedankt!!!
Die pijpjes die erin zitten, weet niet wat het juist is maar lijkt op deze syporax (Breekt ook gemakkelijk..) en lijkt ook wel poreus...

En deze pomt nu 400l/h... Dus zal een ander moeten halen... Had ik ook wel al verwacht... eentje van 500/600l halen of...???

Groetjes
Groetjes!

Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 15:36
Dan zal het syporax zijn, dat verschil is duidelijk te zien. Persoonlijk zou ik voor een flink pompje gaan 800 l/u of meer.
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 15:51
Oooh ok! Dan zal ik dat doen! :) maar ook nog externe filter of niet?
Groetjes!

Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 16:24
feitelijk heb je een bioloog, intern of niet. een extern filter hoeft dan niet. je kan het even afwachten hoe de stroming is als je een zwaarder pompje erop gezet hebt. voordeel van een extern filter erbij is wel dat, als je de aanzuig op de bodem plaatst deze schoner blijft. en als je het interne bioloog schoon zou maken het externe filter je bacterie cultuur zo veel mogelijk in stand houd
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 17:02
marco schreef:feitelijk heb je een bioloog, intern of niet. een extern filter hoeft dan niet. je kan het even afwachten hoe de stroming is als je een zwaarder pompje erop gezet hebt. voordeel van een extern filter erbij is wel dat, als je de aanzuig op de bodem plaatst deze schoner blijft. en als je het interne bioloog schoon zou maken het externe filter je bacterie cultuur zo veel mogelijk in stand houd

ooh oké! Heb de externe van de zolder gehaald en getest... er is iets met het motortje en lekt aan de afdichtingen...
Dus zal extra pijpjes halen en zwaarder pompje!

Wel een vraagje, heb er nu ook actieve kool in zitten, in laten of...? En heb er blijkbaar nog meer van (Die zit in die externe filter)

bedankt!
Groetjes!

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 19:53
Vraagje: Gaat het water ook niet te hard stromen met een +800l pompje??

- Ook turf erin doen voor water zachter te maken? is redelijk hard...
Groetjes!

Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 20:11
ik heb in mijn bioloog een 5000 liter pomp liggen op een aquarium van 1000 liter

en over kool filteren is nergens voor nodig.
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014, 20:18
marco schreef:ik heb in mijn bioloog een 5000 liter pomp liggen op een aquarium van 1000 liter

en over kool filteren is nergens voor nodig.

Wow! En is er dan niet teveel stroming in het aquarium..?
En ooh oke er gewoon uitlaten? En wel turf halen of ook niet?
Groetjes!

Keer terug naar Discusvissen algemeen