Het is nu di 11 dec 2018, 17:38

inrichtingen van aquarium

alles wat met de inrichting van het aquarium te maken heeft
Zoals bijvoorbeeld over: planten, bodembedekking, voedingsbodem en hout

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014, 19:23
Hallo allemaal,

is al weer eventjes geleden..
zoals ik al aangaf in vorige forums, heb ik een aquarium gekocht van 153*51*60.

Na een lange tijd wachten heb ik deze toch in ontvangst kunnen nemen.
Maar daarna nog een kast laten maken en dit nam ook nog eens tijd in beslag..

Dus na een lange periode is eindelijk bijna alles klaar en in orde en kan ik bijna gaan beginnen met de inrichting van het aquarium.

hierbij had ik nog wel wat vragen : qua grind ben ik er uit denk ik, ik heb grind gekocht ( een soort zand).
korrelgrootte moet ik nog eens opzoeken want ben dit vergeten.

maar dan : welke planten kan ik er zoal in zetten? ik heb al tal van mooie voorbeelden gezien, maar zou echt niet weten of deze planten ook voor een beginner geschikt zijn, of de planten een voedingsbodem nodig hebben ; ja of nee.

Kan iemand mij een lijst doorsturen ( met zoveel mogelijk keuze ) aan planten dat ik kan houden in 28 graden?

en wat zouden jullie doen, voedingsboedem of niet?

Alvast bedankt!

Forum Topper
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2014, 18:16
Voor planten moet je kijken welke tegen een hogere temperatuur kunnen.

Als je voor discussen gaat moet de temp vrij hoog. Dus zal kijken voor planten die om en nabij de 30 graden kunnen. Denk o.a aan vallisneria gigantea e.d.

Daarnaast is het slim om sterke planten te nemen, en niet fijnbladig zoals belgisch groen. Deze planten zullen door de discussen op worden gegeten :)

Verder kan je kijken naar varens. Er is niet veel keus met hoge temperaturen kwa planten :)

Ik zou er een voedingsbodem inleggen, en co2. Voedingsbodem alleen is niet effectief genoeg.....Dat probleem heb ik nu ook. Succes :)
Beheerder
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2014, 20:23
Het ligt eraan of je voor een biotoop bak wil gaan, dan zouden echinodorus soorten kunnen anders anubias soorten
Groet, John Houthuyzen

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 10:36
bedankt voor de reacties!

als eerste, zou ik graag enkele voorbeelden hebben die jullie gemaakt hebben, ik wil het nu niet het compleet plaatje van jullie aquarium gewoon overnemen, maar dan heb ik toch al een soort van idee, welke planten ik mooi vind en waar ik ze kan zetten.

qua voedingsbodem ben ik nog sterk aan het twijfelen, ik heb er zowel al klachten van gehoord als zeer postieve resultaten, die mij aanraden er zeker 1 te leggen..

Ik ben er hier zeker nog niet uit.

Groetjes
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 10:40
als eerste, zou ik graag enkele voorbeelden hebben die jullie gemaakt hebben,

even forum doorzoeken, staan voldoende voorbeelden in het forum "eigen foto's en filmpjes"
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Forum Topper
Images: 0
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 11:08
kijk even op mijn site daar staat een overzicht van planten die tegen hogere temp kunnen

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 11:20
kan je deze eventjes geven,

ik weet nog in een andere forum, had ik je een foto van je prachtige bak gezet!!

wil zeker eens kijken, maar kan je mij de site eens doorgeven?

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 15:04
Klik op de naam Dutchman en je zit de website adres verschijnen.

mvg Ronald

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 16:57
had het inderdaad net gezien, wanneer ik het bericht verstuurd had.

nog iemand een lijst van planten dat ik zou kunnen gebruiken

alvast bedankt !
Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2014, 08:49
Hoi,

Ik heb momenteel zonder enige voedingsbodem of toevoeging van vloeibare voeding ofzo volgende planten met succes in men discusbak :

- vrijwel alle soorten echinodorus, gaande van de grote Mayor variant, tot de kleine Tenellus, deze laatste heeft wel meer licht nodig aangezien hij niet groot wordt. Zowel de langwerpige bladervarianten, als meer ronde bladeren doe het goed.
- vrijwel alle Vallisneria soorten. Gigantica doet het altijd goed, maar is echt groot, en brengt uitlopers over het wateroppervlak. Spiralis gaat ook heel goed, net als de gewone rechte variant.
- Cabomba kan ook goed tegen de warme watertemperatuur. Wel niet vlak in de uitstroming van je wateraanvoer zetten.
- Aponogeton Ulvaceus, prachtige, lichtgroen, lange, om ze'n eigen bladas draaiende plant, die me verbaasde dat ie zo goed groeit in een discusbak. Wel voldoende licht nodig, en blijkbaar eten de discussen ook wel eens graag van de bladeren.
- Javavaren. Doet het in vrijwel elke bak goed, al moet ik zeggen dat het lijkt dat hij het toch wat moeilijker heeft met de hogere watertemperatuur.
- nog eentje, maar ben de naam kwijt, kijk ik nog ff voor je na, en die verbaasde me ook wel.

Verder is het beetje error en try. Afhankelijk van hoe hoog je watertemperatuur is, kan je de wat moeilijkere soorten proberen, maar dan mag je toch max 28° watertemp houden, en dan gaan je discussen misschien weer wat morrern ;)

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2014, 18:55
bedankt voor de uitgebreide reactie !

precies een mooi discusbak met veel planten en mooie planten in.
het kan dus percies duidelijk wel op zulke hoge temperatuur en er nauwelijks vloeistoffen aan toe te voegen.

qua licht, ga ik niet echt heel veel licht hebben, maar moet ook niet in een discus aquarium denk ik.
dus ga mij proberen te houden aan die planten die je zei, en degene die niet teveel licht nodig hebben om het toch goed te doen.

heb je soms een foto van je bak, wil deze natuurlijk niet klakkeloos overnemen, maar dan kan ik eens zien hoe je de planten schikt. Hoe steek je eigenlijk de planten in de bodem? gewoon met de stengels in het grind / zand ingraven ?

als laatste zou ik wel eens een foto van deze bak willen zien, zou je er is eentje willen posten? of via pb willen doorsturen?

alvast bedankt !
Forum Topper
BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2014, 09:45
Zal eens kijken dat ik dit weekend een recente foto van de bak kan nemen en posten.

Ik raad je aan je tot de Echinodorus, Vallisneria en Javavaren te houden. Cabomba doet het ook wel, maar heeft wel ietsie meer licht nodig, net als de andere opgenoemde soorten.
Tevens zijn die eerste 3 heel makkelijk, heb je eigenlijk geen omkijken naar, geen voeding ofzo.
Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 20:44
Maxime : heb nieuwe foto geplaatst in het fototopic hier op het forum.

Keer terug naar Inrichting