Het is nu di 11 dec 2018, 17:37

Discussen in een doorkijk aquarium

alles wat met de inrichting van het aquarium te maken heeft
Zoals bijvoorbeeld over: planten, bodembedekking, voedingsbodem en hout

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012, 19:40
Beste leden,
Ik heb op dit moment een aquarium zonder achterwand, een doorkijkbak dus. Ik vraag me af of ik hier ook discussvissen in kan houden of is het noodzakelijk om een achterwand te hebben als ik met succes discussvissen wil houden?

alvast bedankt

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012, 20:40
niemand?? Of heb ik een hele domme vraag gesteld misschien zondat dat ik het in de gaten had?
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012, 20:44
Ik zou niet weten waarom dat niet kan, maar zorg wel voor schuil mogelijkheden zoals bijv. hangend wortelhout, maar dat moet ook bij een bak met achterwand.
Hoe groot is de bak en hoeveel discussen neem je?

Groetjes
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012, 20:46
Jaouad schreef:niemand?? Of heb ik een hele domme vraag gesteld misschien zondat dat ik het in de gaten had?

Stomme vragen bestaan niet hoor. Geen probleem hoor om discussen in een doorkijk bak te doen. Probeer wel door middel van hout schuil mogelijkheden te creeren.
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012, 20:57
Chris schreef:Ik zou niet weten waarom dat niet kan, maar zorg wel voor schuil mogelijkheden zoals bijv. hangend wortelhout, maar dat moet ook bij een bak met achterwand.
Hoe groot is de bak en hoeveel discussen neem je?

Groetjes

De bak is 140 x 51 x 45 cm, ik weet niet hoeveel ik er ga nemen. Een stuk of 4 / 5 denk ik...

Hoe ziet hangend wortelhout eruit??

Dit is het aquarium op dit moment

voorzijde
Afbeelding

achterzijde: (die 2e verwarming is er al uit, moest checken welke het deed)
Afbeelding

zijn er misschien zaken die jullie opvallen en verkeerd zijn? (ik ben een leek en begin net met dez ehobby)
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012, 21:21
Hier ze je een voorbeeld wat wortel of kienhout is alleen hangt het niet.
In de betere aquariumwinkel is dat te koop.

Verder vraag ik me hoe en of je wel filtert want zie geen slangen o.i.d.
En smaken verschillen natuurlijk maar een piratenboot bij discussen is een beetje vreemde combinatie evenals die kunstplantjes.
Verder is er veel info te vinden over het houden van discusvissen hier maar ook via :google:

Groetjes
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 01:43
Chris schreef:Hier ze je een voorbeeld wat wortel of kienhout is alleen hangt het niet.
In de betere aquariumwinkel is dat te koop.

Verder vraag ik me hoe en of je wel filtert want zie geen slangen o.i.d.
En smaken verschillen natuurlijk maar een piratenboot bij discussen is een beetje vreemde combinatie evenals die kunstplantjes.
Verder is er veel info te vinden over het houden van discusvissen hier maar ook via :google:

Groetjes

Haha... Dat bootje gaat eruit, evenals dat kruikje. Kunstplantje laat ik denk nog wel even.

Ik heb inmiddels filters aangesloten, vrij grote buitenfilyers, load morgen wel een nieuwe foto. Zitten er kwekers onder jullie op dit forum? Is dat veel moeilijker dan de vissen houden gewoon?
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 08:19
zijn er misschien zaken die jullie opvallen en verkeerd zijn?

ik zou de hele bak leeghallen en opnieuw inrichten en niks hergebruiken. De stenen zijn volgens mij kalk houdend en persoonlijk vind ik dat blauwe grind ook helemaal niks. en dan echte planten, kienhout of een andere soort hout, filterzand 0,75/1,25 mm erin

Zitten er kwekers onder jullie op dit forum

Decofish, discuskwekerij Haaglanden, de Skalaar en discuskwekerij de parel. deze zijn adverteerder hier op het forum dus via de banners die boven in mee lopen kom je direct op hun site.

ff beetje reclame maken hoor :mrgreen:

en dan zitten er nog een aantal hobbykwekers op het forum.

Is dat veel moeilijker dan de vissen houden gewoon?

weet niet precies wat je hier mee bedoeld, maar als je vraagt of het moeilijker is om discussen te houden in vergelijking met andere vis? Dan zeg ik nee, het is niet moeilijker alleen de discus heeft meer eisen qua onderhoud en verzorging
groetjes marco:

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 11:22
marco schreef:

ik zou de hele bak leeghallen en opnieuw inrichten en niks hergebruiken. De stenen zijn volgens mij kalk houdend en persoonlijk vind ik dat blauwe grind ook helemaal niks. en dan echte planten, kienhout of een andere soort hout, filterzand 0,75/1,25 mm erin

Decofish, discuskwekerij Haaglanden, de Skalaar en discuskwekerij de parel. deze zijn adverteerder hier op het forum dus via de banners die boven in mee lopen kom je direct op hun site.

weet niet precies wat je hier mee bedoeld, maar als je vraagt of het moeilijker is om discussen te houden in vergelijking met andere vis? Dan zeg ik nee, het is niet moeilijker alleen de discus heeft meer eisen qua onderhoud en verzorging

Ik volg je advies op. Ik ga de hele boel leeghalen want ik ben bang dat dit niet ideaal is voor discusvissen. Het punt is dat ik gaandeweg heb besloten om discusvissen te gaan houden (toen zat het grind etc er al in) Ik las inderdaad ook op andere websites dat grind niet aan te raden is ivm het schoonhouden van het water. Ik wilde wel graag een blauw ondergrond hebben om het aquarium wat mooier te maken, is er een ander goed alternatief om het aquarium wat kleur te geven misschien? Ik heb liever helemaal niets op de bodem dat dat filterzand, vind het niet mooi eerlijkgezegd.

Wat de stenen betreft: ik ga zo een testje in de winkel halen om te testen of ze kalkhoudend zijn of niet. Bootje gaat eruit, Wil 1 groen nepplantje houden en dat roze nepplantje om het uberhaupt wat kleur te geven. Ga zo wat hangend wortelhout scoren in de winkel.

to be continued...

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 11:32
marco schreef:

nog 1 vraag: waaroum zou ik niks meer moeten hergebruiken eigenlijk? V\Is dat vanuit estetisch oogpunt of is het echt slecht voor de gezondheid van de vissen om de stenen en het hout bijvoorbeeld te hergebruiken? (ervanuitgaand dat er geen kalk in zit)
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 11:38
Ik volg je advies op. Ik ga de hele boel leeghalen want ik ben bang dat dit niet ideaal is voor discusvissen. Het punt is dat ik gaandeweg heb besloten om discusvissen te gaan houden (toen zat het grind etc er al in) Ik las inderdaad ook op andere websites dat grind niet aan te raden is ivm het schoonhouden van het water. Ik wilde wel graag een blauw ondergrond hebben om het aquarium wat mooier te maken, is er een ander goed alternatief om het aquarium wat kleur te geven misschien? Ik heb liever helemaal niets op de bodem dat dat filterzand, vind het niet mooi eerlijkgezegd.

Wat de stenen betreft: ik ga zo een testje in de winkel halen om te testen of ze kalkhoudend zijn of niet. Bootje gaat eruit, Wil 1 groen nepplantje houden en dat roze nepplantje om het uberhaupt wat kleur te geven. Ga zo wat hangend wortelhout scoren in de winkel.

to be continued...

ik zou toch het blauwe grind er uit halen en voor filterzand gaan, die kleuren kunnen een stress factor zijn voor de dieren vanwege de weerkaatsing van het licht. je kan het mss niet mooi vinden, maar voor de vissen is het beter. kleur kan je geven door er planten en te zetten en met het hout.
persoonlijk vind ik dat een discusbak zou natuur getrouw mogelijk moet zijn. dit is beter voor de vissen en zorgt er voor dat ze beter op hun gemak zijn.

stenen kan je testen op kalk door er een beetje zuur over te gooien. als het gaat bruisen zit er dus kalk in. eikenextract van HS kan je daar ook voor gebruiken.
groetjes marco:

Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 11:40
nog 1 vraag: waaroum zou ik niks meer moeten hergebruiken eigenlijk? V\Is dat vanuit estetisch oogpunt of is het echt slecht voor de gezondheid van de vissen om de stenen en het hout bijvoorbeeld te hergebruiken? (ervanuitgaand dat er geen kalk in zit)

met niks hergebruiken doel ik op het grind, nep planten, en piratenboot. als de stenen geen kalk bevatten zou je die uiteraard gewoon kunnen gebruiken.
groetjes marco:

Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 13:27
Goede raad van Marco maar zou die witte stenen niet gebruiken ook al zijn ze niet kalkhoudend ze hebben wel scherpe kanten en daar kan een discusvis zich aan verwonden bij een schrikreactie.
Mooie ronde keien kun je vinden in tuincentra of langs de oevers van de loire als je nog op vakantie gaat ;)
En wat de kleur betreft ,daar zorgen de vissen toch voor je hebt ze in natuurlijke kleuren maar ook in "knallende" kleuren.

Groetjes en succes

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 20:15
Is het ook een goede optie om helemaal geen zand in het aquarium te hebben? Dus gewoon helemaal geen bodemmateriaal? Of is het te reflecterend voor de vissen en dus een eventuele oorzaak van stress?

dis dus:

Afbeelding

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 20:42
Overigens wordt er nog hout aan toegevoegd om plekjes met schaduw te creëren. Ik heb vandaag aardig wat hout gehaald, ik moest het volgens de verkoper uitkoken, en morgen weer. Dus gaandeweg morgen zal ik een foto van het hout maken. Het liefst zou ik dus alleen hout en stenen in het aquarium willen hebben. (en wat planten die ik op het hout zet als het er is)

De vraag is dus of het goed gaat om geen bodem materiaal te hebben? Zo kan ik eenvoudig het aquarium schoonhouden en viezigheid en uitwerpselen etc eenvoudig zien en weghalen.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2012, 22:21
Het is natuurlijk uit praktisch oogpunt gezien wel makkelijk om geen bodembedekking te nemen daar kunnen de vissen best tegen tenslotte doet elke kweker dat ook om die reden.
Verder jij moet er tegen aan kijken dus jij moet het mooi vinden, aan de andere kant zijn er ook visjes en garnaaltjes die graag mee helpen de boel opruimen ik denk hierbij aan corrydoras die het heerlijk vinden om met hun snorharen het zand omwoelen op zoek naar voedselrestjes.
Ook kan je de stroming zo richten dat detritus in een bepaald hoekje blijft liggen dat hevel je zo weg .
Javavaren kan je heel mooi op het hout binden maar is een langzame groeier ook anubias geeft een mooi effect
ik geloof dat Marco daar nog foto,s van heeft.

Groetjes
Beheerder
BerichtGeplaatst: do 02 aug 2012, 07:32
Chris schreef:Het is natuurlijk uit praktisch oogpunt gezien wel makkelijk om geen bodembedekking te nemen daar kunnen de vissen best tegen tenslotte doet elke kweker dat ook om die reden.
Verder jij moet er tegen aan kijken dus jij moet het mooi vinden, aan de andere kant zijn er ook visjes en garnaaltjes die graag mee helpen de boel opruimen ik denk hierbij aan corrydoras die het heerlijk vinden om met hun snorharen het zand omwoelen op zoek naar voedselrestjes.
Ook kan je de stroming zo richten dat detritus in een bepaald hoekje blijft liggen dat hevel je zo weg .
Javavaren kan je heel mooi op het hout binden maar is een langzame groeier ook anubias geeft een mooi effect
ik geloof dat Marco daar nog foto,s van heeft.

Groetjes

hier ben ik het helemaal mee eens.

foto's van anubias op hout staan hier http://www.discusvissenforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=10
groetjes marco:

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 05 aug 2012, 16:17
Hier is de huidige stand van zaken.

heb anubias en meer hout toegevoegd, minder kunstplanten, en blauw grind weggehaald. Moet nu een slimme manier verzinnen om al die aan en afvoerslangen weg te werken want het ziet er niet echt uit zo.

iemand nog tips?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 05 aug 2012, 23:26
Het wordt al wat het is inderdaad lastig die slangen doordat hij rondom te bekijken is maar misschien kan een kabelgoot even :google: voor de maat.

Succes
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012, 08:51
Ik heb ooit voor een gezelschaps bak een in een dikke tak met een flinterboor een tunnel geboord (van twee kanten naar elkaar toe), en daar de aan en afvoer door laten lopen. Wel even werk maar mooi resultaat. Je kunt ook een paar rechte takken aan elkaar schroeven (roestvaststalen schroeven) om zo een koofje om de pijpen te maken. Als je er 1 helemaal onderaan schroeft valt hij weg in je bodem en 1 schroef bovenin net boven je waterlijn, dan zie je er niets van. Kortom, met een beetje creativiteit kom je een heel eind!
Die kwarts stenen zijn echt kalkrijk hoor, die zijn niet geschikt voor de discusbak.
Groetjes, Henny :cheer:
Ik kijk geen tv, maar aquarium!
Volgende

Keer terug naar Inrichting