Het is nu ma 17 dec 2018, 03:23

led lampen ( nacht )verlichting

Alles over de techniek die gebruikt wordt voor het aquarium.
Zoals bijvoorbeeld over: verwarming, filters, osmose, verlichting en filtermaterialen.

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 02 maart 2014, 22:46
hallo,

ben volop bezig aan de kast voor het aquarium. heeft ondertussen al wat achterstand gelopen, maar ben er nu volop aan bezig.
eerder had ik al aangeven op een forum dat ik bij mijn aquarium 4 t5's had bijgekocht, maar dat zijn maar rare lampen. Ze zijn 120 cm en zijn 28 watt, dus ze geven niet veel licht.

Dus had er gedacht om 2 led lampen van ieder 40 cm er nog bij boven te hangen.
dacht er aan om 1 ook 'snachts te laten branden, dus heb daarom gekozen voor 2 van 40 cm zodat ik er 1 ntje snachts kan aan laten.

de bak is 153*51*60

Wat denken jullie? is dit een goed idee en zal het inderdaad wat extra licht opleveren? Moet nu ook geen massa's licht geven, maar zou graag wat extra licht hebben.

graag hoor ik jullie advies

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 09:22
Waarom niet helemaal overstappen op LED verlichting ?
Er zijn nu mensen genoeg op dit Forum die er
ervaring mee hebben.

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 10:22
ja, dacht er ook aan.

Maar ben een nieuwe beginneling en heb de t5 bij mijn aquarium bij gekocht.Dus ze zijn nog niet gebruikt, dus zou ik deze mss eerst nog een jaartje laten branden en dan de overstap doen. Ben ook nog jong en heb momenteel niet genoeg geld om volledig naar led over te stappen.

Wat denken jullie verder van het idee? 2 led lampen van ieder 40 cm naast mekaar en 1ntje er 'snachts laten van branden? of denken jullie dat het qua lichtopbrengst weinig zal doen?

graag hoor ik nog raad

mvg
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 10:42
Je kan natuurlijk ook in delen overstappen naar led,laat de guidige verlichting hangen en begin bv met een rij rgb en een dimmer. Daarna als je weer gespaart heb kan je de volgende rij doen
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 10:48
marco schreef:Je kan natuurlijk ook in delen overstappen naar led,laat de guidige verlichting hangen en begin bv met een rij rgb en een dimmer. Daarna als je weer gespaart heb kan je de volgende rij doen

ja, is inderdaad geen slecht idee..
Maar zou ook graag nacht verlicht hebben marco, wat denk je dan van deze oplossing?
2x 40 cm led lampen? en hier 1ntje van 'snachts laten branden? Overdag ze allebei laten branden, denk je dat deze een verschil zullen geven van lichtopbrengst?

mvg
Beheerder
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 10:53
Zou je een rij rgb neerleggen en dimmen dan kan je de blauwe als nacht verlichting kunnen grbruiken. Bij mij brand blauw de gehele nacht op 2%. Dus ik
zou daar voor gaan als ik jou was. Je heb wel een dim controller nodig om dit te doen, dus niet een handmatige
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 10:57
marco schreef:Zou je een rij rgb neerleggen en dimmen dan kan je de blauwe als nacht verlichting kunnen grbruiken. Bij mij brand blauw de gehele nacht op 2%. Dus ik
zou daar voor gaan als ik jou was. Je heb wel een dim controller nodig om dit te doen, dus niet een handmatige

ja, is inderdaad wel geen slecht idee..
En wat denk jij van de 2*40 cm boven een bak van 153 cm? Iemand die stopt met een aquarium heeft zulke 2 led strips, dus zou mio niet zo erg duur uitkomen, denk je dat het qua licht opbrengst een meerwaarde gaat geven? of is het een nutteloze investering?

mvg
Beheerder
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 10:59
Waarom dat kopen als het meteen goed kan. Mijn mening weet je
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 11:02
marco schreef:Waarom dat kopen als het meteen goed kan. Mijn mening weet je

Ja, je hebt wel een punt .

Het is gewoon, mijn aquarium is in opbouw en ik ga nog veel nodig hebben.. dus daarmee dacht ik, wanneer ik van een andere aquariumhouder 2 goedkope ledstrips kan overkopen, waarom niet?

maar jij denkt dus dat het geen meerwaarde zal zijn qua lichtopbrengst?

mvg
Beheerder
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 20:59
niet alle led geeft dezelfde hoeveelheid licht en straling hoeken zijn verschillend. dan kan goedkoop ook duurkoop zijn.

Als je goedkoop wil is kitelight een optie
dan kan je de nachtverlichting over de gehele lengte hangen met een 91? en 51? cm strip, Bob van Baak weet de juiste lengtes. mss eens contact met hem opnemen?
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 21:13
De T 5 zijn goede lampen en geven veel licht opbrengst , zou deze de eerste jaren aanhouden , de led is nog steeds in ontwikkeling en erg duur , de nacht verlichting kun je wel een stripje van 40 cm waterdichte led in een aluminium strip kitten en deze aan de cab bevestigen.

Met vriendelijke groet Alex
Meten is weten,Groetjes Alex

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 22:29
marco schreef:niet alle led geeft dezelfde hoeveelheid licht en straling hoeken zijn verschillend. dan kan goedkoop ook duurkoop zijn.

Als je goedkoop wil is kitelight een optie
dan kan je de nachtverlichting over de gehele lengte hangen met een 91? en 51? cm strip, Bob van Baak weet de juiste lengtes. mss eens contact met hem opnemen?

heb al contact opgenomen en denk er bij Bob te kopen.
Denk jij dat ik met de 2 led lampen van 40-50 cm een extra lichtopbrengst ga hebben? of ga je het verschil niet zien wanneer de tl lampen branden?

mvg

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 23:00
Alexx schreef:De T 5 zijn goede lampen en geven veel licht opbrengst , zou deze de eerste jaren aanhouden , de led is nog steeds in ontwikkeling en erg duur , de nacht verlichting kun je wel een stripje van 40 cm waterdichte led in een aluminium strip kitten en deze aan de cab bevestigen.

Met vriendelijke groet Alex

Hallo,

ja inderdaad maar zoals op ander forim aangeven heb ik bij mijn aquarium t5 lampen gekregen die redelijk raar zijn, ze zijn ong . 120 cm lang en zijn slecht 28 watt, deze lampen geven dus weinig licht.

Dus daarmee dacht ik er aan om er 2 lampen van 40 of 50 cm boven te hangen, om meer licht te geven en ik er inderdaad 1 van zou kunnen 'snachts laten branden.

Denk jij dat met deze lamp er meer licht in het aquarium zal komen?

mvg

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: zo 09 maart 2014, 23:26
Jmb heeft mooie led die zeker de t5 kan vervangen aan sterkte

Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 09 maart 2014, 23:42
En met dimmer op 2/3% heb je prachtige nachtverlichting.
Heb recent de nieuwere kitelight strips naast de jmb strips gezien en ik moet eerlijk bekennen de de kitelight niet slecht was, maar wel een fors mindere lichtopbrengst had als de jmb ledstrips.
Ook dit was eenvoudig te verklaren, per lengte eenheid zaten er minder leds in.

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: zo 09 maart 2014, 23:48
Dat verschil heb ik idd ook gezien bij een forumlid thuis...daarom hoop ik dat de ts de verschillende opties goed afweegt en bekijkt...prijsverschil zal wel te verwaarlozen zijn op prijs/kwaliteitsverschil.
Optie: Econlux,Kitelight en Jmb er zijn nog zoveel andere maar deze 3 had ik in het blote bolleke zitten

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 09:57
Ik heb 2 econlux van 140cm via dimmer en een jmb met dimmer

jmb is perfect licht en geeft op 50 % al een bak licht , en makkelijk te dimmer en snachts op 4 % laten branden is geen probleem ,

ik zou de T5 mooi verkopen en 2 strips van 120 cm of 140 cm boven de bak maken en dan kiezen voor jmb

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 11:46
Dennis@ Welke kleurlamp heb jij van jmb? Ik heb zojuist de wit/blauw community besteld van 180. Ben erg benieuwd.

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 12:11
Als die zoveel licht geeft kan ik misschien beter gelijk de jmb dimmer erbij bestellen.
Kan de dimmer van jmb ook op 1 lamp of werkt dat alleen met 2 lampen?

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 21:37
Bedankt voor de reacties allemaal !

ben nog niet meteen van plan om meteen alle t5 lampen weg te doen.ze zijn net nieuw, maar geven weinig licht ze zijn 28 watt verspreid over een lengte van 120 cm.

Maar dacht er aan om dan 2 led strips van 50 of 60 cm er boven te hangen.

En dan op langere termijn denk ik volledig over te schakelen naar led.
Had al eens een kijkje gaan nemen in de winkel vlak bij ons en moet zeggen dat led echt wel een bulk licht geeft en dat de 2lampen van 50 of 60 cm een duidelijk verschil gaan leveren, wanneer de t5 branden.

mvg
Volgende

Keer terug naar Techniek