Het is nu ma 17 dec 2018, 03:15

potfilter welk type en welk filtermateriaal

Alles over de techniek die gebruikt wordt voor het aquarium.
Zoals bijvoorbeeld over: verwarming, filters, osmose, verlichting en filtermaterialen.
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: di 28 jan 2014, 23:34
Ik zou mijn Eheims " wat betreft het pompen van hoeveelheid liters " wel eens willen vergelijken met JBL. Ik heb de Eheim 2028 met 1050 liter bruto vergeleken met een Aqua pro 600 die 1300 bruto moet pompen. Bleek dat de Eheim meer rondpompte dan de Aqua pro, of de Aqua pro minder. Dus niet altijd geloven wat ze opgeven. Maar JBL heb ik dus nog niet vergeleken.

Dit even ter info.

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: di 28 jan 2014, 23:43
Ber nu ben je toch echt appels met peren aan het vergelijken hoor.
Een superfish pomp komt nog niet eens in de buurt van een eheim maar een jbl zit er toch een heel stuk dichterbij
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: di 28 jan 2014, 23:47
Hoi Ducan,
Dat denk ik ook wel, ben het met je eens. Maar vond het verschil wel erg groot.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 28 jan 2014, 23:59
Bobo
Even een reactie op je vraag wat betreft een open bak. Wat betreft de verdamping, dat is afhankelijk van je kamertemperatuur, ik heb zelf een open bak gehad van 190x70x70 die ik op een temp van 30 graden had staan mijn huiskamertemperatuur staat op plus minus 27 a 28 graden en toch verdampte er ongeveer 10 liter per week met een lagere kamertemperatuur verdampt er nog meer. Je wil met potfilters gaan werken hou er dan wel rekening mee dat je altijd je aan en afvoerslangen zal zien, ook zal je je bak echt speciaal moeten laten maken de meeste bakken die gewoon in de handel te krijgen zijn hebben stabilisatierepen glas die hinderlijk zijn omdat je je bak niet helemaal tot de rand kan vullen

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 10:25
Mijn antwoordt op een ander forum.

jbl heeft tegenwoordig een nog groter filter, volgens mij de 1901. Deze heeft een filtervolume van 10 liter, Misschien is dat een optie. Ik heb zelf 5 eheims en een jbl 1501 greenline. Ik ben over beide merken erg tevreden. Ik heb ook interne biologen wat nog beter werkt maar voor showbakken zou ik voortaan voor de jbl gaan. Prima pomp, geluidloos en krachtig.

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 15:09
dennis, heb jij soms het gevoel dat de capaciteit van de jbl filter er op achteruit gaat wanneer je hem een lange tijd te gebruikt?

heb namelijk ook een jbl, maar kan er nog niet veel over zeggen, want de aquarium is nog niet eens geplaats en gevuld ( is niet simpel om een stevig meubel /onderstel te maken of vinden).

Maar dacht nu nog een tweede jbl erbij aan te schaffen, maar natuurlijk wanneer jij ook inderdaad denkt dat de capaciteit er sterk verminderd, ga ik het toch ook even in twijfel trekken.

Alvast bedankt

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 15:30
Duncan schreef:15mm ;) ik heb siporax en crystal max van superfish beide dezelfde werking

en duncan, hoe is het met je aquarium? je zei dat hij tijdelijk niet draaide?

ondertussen alles al in orde? ben wel nog eens benieuwd achter wat extra foto's

Mvg

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 16:27
Hartelijk dank voor alle reacties.

Ep, de open bak wilde ik inderdaad op maat laten maken i.v.m. de aanvoer en afvoerslangen. Aan de stabilisatierepen glas had ik nog niet eens gedacht. Dus da's ook belangrijk. Dank daarvoor.

Omdat ik niet altijd thuis ben zal de kamertemperatuur niet altijd hoog zijn. Als jij al zoveel verliest :? aan water is dus een open bak bij mij kansloos. Balen, maar ja liever nu horen dan achteraf denken : Had ik maar.

Maar heb nog een troef in handen (dacht ik) Want als ik nu een dun glasplaatje erop leg in afwezigheid. Daar hebben de leds die erboven hangen geen last van (althans de kracht gaat daar dan toch doorheen) mag ik aannemen. Hmm denk terwijl ik dit type dat dat mijn doelstelling van de open bak weghaalt. Namelijk hout wat er boven uitsteekt en b.v. lotusplanten. Balen dus ........... Nog meer eens ff nadenken voordat ik aan open bak begin. :evil: ach ja niet alles wat je zou willen is altijd haalbaar.

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 18:48
Alleen als hij nodig schoongemaakt moet worden loopt hij wat terug maar dat doet ieder filter. Als je de kwaliteit en de prijs vergelijkt zou ik voor de jbl gaan. Hij is veel goedkoper en incl. filtermateriaal. Hij is net zo krachtig als de vergelijkbare eheims en heel makkelijk in gebruik.
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 19:05
Enige zwakke plek die ik ken van de jbl is het rotortje. Hier wil nog wel eens een schoepje spontaan vanaf breken.
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 19:13
Klopt Marco. Volgens mijn leverancier was dat alleen bij de eerste serie. Ik heb er i.i.g. geen last van gehad.

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 20:04
Maxime mijn bak is nog steeds under construction :(
De stabilisatiestrips worden 13 feb. aan mij overhandigd en dan kan ik aan de slag

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 20:14
Duncan schreef:Maxime mijn bak is nog steeds under construction :(
De stabilisatiestrips worden 13 feb. aan mij overhandigd en dan kan ik aan de slag

jammer he, wat een pracht bak was dit.
wat mankeert er net aan je aquarium?

en waar zitten je vissen nu ?

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 20:35
De stabistrips van de juwel bak hebben knak gezegd en de ruit stond ineens 1,5cm bol (schijnt niet echt goed te zijn van horen zeggen :P )
3 zitten er in een rio300 en 4 zitten er in een kweekbak waar ik nog wacht op succes...zodra de bak klaar is gaat alles terug in de rio400 en dan kijken ze maar wat ze doen ;)
Bak wordt weer precies hetzelfde als de foto's

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 21:10
Duncan schreef:De stabistrips van de juwel bak hebben knak gezegd en de ruit stond ineens 1,5cm bol (schijnt niet echt goed te zijn van horen zeggen :P )
3 zitten er in een rio300 en 4 zitten er in een kweekbak waar ik nog wacht op succes...zodra de bak klaar is gaat alles terug in de rio400 en dan kijken ze maar wat ze doen ;)
Bak wordt weer precies hetzelfde als de foto's

woouw, maar voor de rest geen schade? :shock:
Ik ben nu ook stilaan in opbouw van het aquarium en vond jou aquarium geweldig.
maar dit is niet echt de juiste plaats om het hierover te hebben, ik zal anders een nieuw topic openen?
of stuur je een pb.

mvg

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014, 21:34
Geen schade was er op tijd bij :D
Je mag me altijd een pb sturen met vragen hoor :)

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: za 01 feb 2014, 00:04
Ik heb naast een jbl 1501 greenline, nu een maand deze http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... gen/367009 draaien, ben normaalgesproken niet zo gecharmeerd van Fluval maar de FX6 is echt een geweldenaar.
Vorige

Keer terug naar Techniek