Het is nu vr 14 dec 2018, 17:23

potfilter welk type en welk filtermateriaal

Alles over de techniek die gebruikt wordt voor het aquarium.
Zoals bijvoorbeeld over: verwarming, filters, osmose, verlichting en filtermaterialen.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 12:55
Al wat verder met het uitwerken van mijn nieuwe aquarium. Verlichting is econlux geworden, verwarming een schego titanium. Allebei te bedienen met de profilux die ik nog had liggen. Nu is de volgende stap de keuze van filtering. De discussie over bioloog en potfilters is eindeloos en ik kwam er eerlijk gezegd niet uit.

Nu een handje geholpen door iemand die voor mij een goedkoop aquariummeubel had waar helaas geen bioloog onder past. De keuze voor filtering met 2 potfilters heb ik daarom gemaakt.

Mijn bak wordt 160 x 50 x65 waarschijnlijk een open bak met leds van econlux erboven. Of het een open bak wordt ? Ben ik nog niet uit met vissen uit de bovenlaag die er nog wel eens uit willen springen. Maar goed nu eerst de filtering en de vraag

Ik dacht zelf aan twee jbl 1501 filters.

1. Is wellicht een JBL 1501 in combi met een JBL 901 of kleinere eheim een betere optie ?

De Jbl filtert voor zover ik weet van onder naar boven. wat is de beste filtermedia

2. Welk filtermateriaal? spiorax, bio carrier Kns, mircromec, keramische buisjes, zeoliet, blauw filtervlies, wit filtervlies of gewoon witte watten? En in welke volgorde. De 1501 heeft dacht ik 4 mandjes

Hoor graag jullie ervaringen en ideeën daarover. wat gebruiken jullie (als je tenminste potfiltering hebt en geen bioloog)

Alvast thanks voor het meedenken
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 14:01
Hoihoi,

Ik zal je mijn filtermateriaal zeggen maar denk dat een ieder het weer anders doet.
Je kunt met verschillende materialen en opbouw een goed resultaat halen.

Ik heb een 600 liter bak en daar staan 3 filter systemen op te draaien.
3x Eheim 2028 met een netto capaciteit van totaal 2250 liter per uur.

1 gevuld met keramische buisjes, bioballen, blauwe mat, zeoliet en witte watten bovenop.
1 gevuld met Siporax, keramische buisjes grof, blauwe mat, zeoliet en witte watten.
1 gevuld met alleen maar matten, groen, blauw en bovenop witte watten

Bij mij draait hij hier erg goed op. Waardes blijven constant, wissel 2x per week 30% water.
Maar goed, dat is wat ik gebruik! Ben benieuwd wat de anderen zeggen.

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 14:14
hallo,

ik ben ook net bezig met de opstart van nieuwe aquarium.
Op aanraden heb ik gekozen voor de jbl e1501 en ga waarschijnlijk morgen, of volgende week een jbl 901 gaan kopen.

de aquarium is toch wel een 150 liter kleiner als de jouwe, dus ik zou toch gaan voor 2x jbl e1501.

uiteraard kan je ook kiezen voor eheim professional 3. er bestaan ook thermo versies in en hierin zit al standaard een verwarming in zodat deze geen plaats in neemt in je aquarium.
Maar deze zijn al een prijs klasse hoger dan de jbl.

Ik twijfelde sterk eheim of jbl, maar ben uiteindelijk toch gegaan voor de jbl, deze is blijkbaar even goed en kost toch wel een stukje minder.
Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 14:16
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zou dan voor de 2 keer 1501 e ( greenline ) gaan.

Open bak kan mooi zijn, maar er gaat op deze manier een hoop warmte verloren, ook je verdamping gaat stukken sneller.
Groet, John Houthuyzen

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 14:56
inderdaad zoals john aangeeft, zou ik niet meteen voor een open aquarium kiezen.

De temperatuur daalt heel snel en de verwarming moet constant aanspringen + verdamping gaat inderdaad heel snel.

niet echt aan te raden

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 15:08
goedendag mensen.

ik ben in bezit van een juwel rio 300. circa 350 liter water.ik heb een eheim 2215 die filtert 660 liter per uur.ik ben begonnen met keramische buisjes als eerste laag, 2de laag grove filtermat ,3de laag fijne filtermat en daar boven op filterwatten.heb ik 2 jaar mee gedraaid en was tevreden over de waterwaardes.nu heb ik 1 grove en 1 fijne filterwat verwijderd en 1 liter siporax toegevoegd.binnen twee weken was mijn water cristal helder.en mijn water waardes liegen er ook niet om.ph 6,5/7,gh 6,kh3,NO2 0,0mgNO3 25 mg.mijn discusvissen groeien als kool.tevens als mijn planten.vissenbestand tot nu toe koppel blue diamond.schooltje kardinaal tetra (20stks)5 tal zilverbijlzalmpjes,5 prachtkopstaanders.en een zuid amerikaans meervalletje.ik ben sterk overtuigd van de werking van siporax en raad je aan om je filtermedium zo veel mogelijk met dit goedje te gaan vullen.met daarboven op grove en watten filtering niet te vergeten

succes vriendelijke groeten willem

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 15:30
Dank voor alle (voor mij verhelderende antwoorden en tips) De 901 als tweede valt dus af. Eheim heeft bijna dezelfde opvoerwaarde qua liters als de JBl 1501 of je moet naar de hele zware types gaan. En of dat prijstechnisch nu verstandig is ? Maar ff een vraagje. Weet iemand een forumlid die ik eventueel kan mailen die een open bak heeft ? Vraag me namelijk af hoeveel water er verdampt als je je aquarium in een huiskamer plaatst. Lijkt mij namelijk voor de luchtvochtigheid in de huiskamer ook een meerwaarde. Al blijft natuurlijk voor mij de sierwaarde van het grootste belang. Hoor het graag en filtermedium tips blijven welkom zeker in combi met een 1501
Afbeelding
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 16:10
Nog even dit,

Persoonlijk vind ik de Eheim systemen veruit de beste. Oppompen en filteren doen ze allemaal wel, maar het gebruikersgemak (aan en los koppelen van slangen bijv.) en de duurzaamheid van Eheim vind ik toch het beste. Maar dit is mijn mening natuurlijk.

Daarbij zijn ze tweedehands prima te betalen. Mijn Eheims 2028 heb ik tweedehands voor een prijs tussen de 50 en 70 Euro gekocht, deze zijn nog als nieuw.

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 17:12
ik weet niemand meteen, en is inderdaad heel mooi.

hoe ga je het dan doen met je verlichting?
wel niet te vergeten, wanneer je een open aquarium gaat nemen, gaat deze ook wel een stuk meer verbruiken, zeker wanneer je aquariumtemperatuur op 30°c staat.
dus ook wel eventjes rekening hiermee houden.

@ber : eheim is een zeer goed merk, maar ik denk dat jbl er niet voor moet onderdoen qua gebruiksgemak.
uiteraard moet je model met model vergelijken, maar ik denk wanneer je de e1501 neemt, deze zeker vergelijkbaar is met de eheim professional 3 op alle vlakken.
en inderdaad als je iemand kent die hem tweedehands weg doet is inderdaad het ideale.
zoek er trouwens ook nog een.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 20:24
Hoi Maxime

De ledverlichting bij een open bak is met Econlux nu juist helemaal geen probleem. Met b.v. bridgeholders van econlux zet je de led gemakkelijk en sierlijk boven je bak. Voor mij ook een reden om uiteindelijk voor Econlux te kiezen. Verbruik neemt toe, goed dat je dat aangeeft, maar een hobby kost geld (had ik van te voren bedacht) Dus tot zover acceptabel. Wellicht denk ik daar volgend jaar anders over. :lol:

Ben het met je eens dat een JBl prijstechnisch interessanter is dan een Eheim, maar hoor net van anderen dat een Eheim 1200 XL een grotere (netto) filterinhoud heeft. Scheelt zo'n 25% aan filtermedium inhoud. en omdat een bioloog nu niet onder mijn kast past tsja ......Dus nog ff afwegen. Wellicht een eheim in combi met een JBL

Hoi Willem en Ber

Spiorax wordt veelal genoemd dus dat lijkt me goed spul. Dat heb je echter wel in verschillende maten 15 mm of 25 mm (meer voor vijvers denk ik) en ook micro. Wat gebruiken jullie aan spiorax ?

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014, 23:24
Ik heb 2x tetratec ex 1200 op mijn 400L bak staan.
Beide zijn compleet gevuld met siporax en bovenop alleen witte watten...kraakhelder water en geen alg
Afbeelding

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014, 19:33
Het onderstaande bericht ontving ik van een ander discus fanaat. Heeft iemand hier ervaringen met onderstaande filter ? Ik heb ff gekeken naar de specificaties een klinkt op zich wel goed. Ik hoor ook dat van JBL de prestaties nogal eens teruglopen vandaar mijn vraag

[[b]color=#FF0000]Heb zelf hele goede ervaringen met de Sun Sun.2000 liter per uur voor nog geen 90 eurootjes inclusief verzending.Een Topper.Na de nodige slechte ervaringen met de Eheim professional 3e.Nu een superpomp voor bijna een kwart van de prijs van de Eheim.
[/color][/b]

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014, 19:34
Zie het andere forum voor mijn antwoord daarop ;)

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014, 20:30
Oke thanks, begrijp dat in deze tijd ook stroomverbruik van belang is bij keuze. Stroomverbruik ligt inderdaad hoog, had ik al wel gezien. Maar mijn vraag was dan ook eerder bedoeld m.b.t. de ervaringen met de kwaliteit van het filter

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014, 21:44
hallo,

ja, wil nu niet negatief klinken of dergelijke.
maar het stroomverbruik hangt ook sterk af van waar de aquarium staat, wanneer deze op een plek staat waar het constant 25 graden is, zal het relatief nogal meevallen.
maar wanneer deze in een gang of dergelijke staat mag je de kost toch echt wel niet onderschatten hoor qua verbruik..

ik heb al gehoord dat de sun sun filters wel van goede kwaliteit zijn, dus waarom niet.

Om op de eheim 1200 xl nu terug te komen, lijkt mij ook een zeer goede filter en heeft inderdaad een groter filtervolume.maar als ik me niet vergis kost deze een pak meer en kan je hem makkelijk vervangen door 2x jbl en heb je uiteindelijk nog eens een pak meer filtering voor hetzelfde geld

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014, 22:23
Maxime het stroomgebruik van de verwarming heeft met de temp. te maken niet met de filter en welke temp. die staat.
Dus op het stroomgebruik van de filter kan bespaard worden ;) (is eigenlijk ook het enige)
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014, 22:39
bobo schreef:Het onderstaande bericht ontving ik van een ander discus fanaat. Heeft iemand hier ervaringen met onderstaande filter ? Ik heb ff gekeken naar de specificaties een klinkt op zich wel goed. Ik hoor ook dat van JBL de prestaties nogal eens teruglopen vandaar mijn vraag

[[b]color=#FF0000]Heb zelf hele goede ervaringen met de Sun Sun.2000 liter per uur voor nog geen 90 eurootjes inclusief verzending.Een Topper.Na de nodige slechte ervaringen met de Eheim professional 3e.Nu een superpomp voor bijna een kwart van de prijs van de Eheim.
[/color][/b]

Klinkt als een verkoop praatje. En goedkoop is vaak duurkoop. Houbhet gewoon bij de gerenomeerde merken zoals eheim, jbl, tetra en dergelijke
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014, 22:49
Duncan schreef:Maxime het stroomgebruik van de verwarming heeft met de temp. te maken niet met de filter en welke temp. die staat.
Dus op het stroomgebruik van de filter kan bespaard worden ;) (is eigenlijk ook het enige)

sorry, heb me verkeerd verwoord..
komt er van wanneer je snel en spoedig een bericht post, waneer je aan het werk bent.
uiteraard wist ik dit wel, sorry

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 28 jan 2014, 21:00
oké oké dat van een reclame uiting had ik wel in mijn achterhoofd en gezien de reacties (ook op een ander forum) de beslissing genomen om voor een eiheim 1200 xl in combi met een JBl 1501 te gaan. Vraag me nog steeds af wat de terugloop van dat apparaat zal zijn. Voorheen altijd al een Eheim gehad en nog niet genoeg vertrouwen om compleet voor een JBl te gaan. Omdat ik geen bioloog kan houden blijft het volume van het te gebruiken filtermedium belangrijk. Zal jullie t.z.t. op de hoogte houden van mijn ervaringen en het verschil in beide pompen. Nu eerst maar eens verder met andere zaken die in mijn hoofd spelen. Zal een topic starten over een open bak, omdat deze in mijn vraag over de filters is ondergesneeuwd. Blijft nog steeds hier wel de vraag wat het beste filtermedium in combi met beide filters. Spiorax in combi met gewone witte watten is me al wel helder, maar op mijn vraag

color=#8000FF]Spiorax wordt veelal genoemd dus dat lijkt me goed spul. Dat heb je echter wel in verschillende maten 15 mm of 25 mm (meer voor vijvers denk ik) en ook micro. Wat gebruiken jullie aan spiorax ?[/color]

(nog) geen antwoord

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: di 28 jan 2014, 23:23
15mm ;) ik heb siporax en crystal max van superfish beide dezelfde werking
Volgende

Keer terug naar Techniek