Het is nu ma 17 dec 2018, 02:14

Welke verlichting op een bak van 200x80x70

Alles over de techniek die gebruikt wordt voor het aquarium.
Zoals bijvoorbeeld over: verwarming, filters, osmose, verlichting en filtermaterialen.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: do 23 jan 2014, 00:48
Welke verlichting adviseren jullie op een aquarium van 200x80x70

Buiten de vissen wil ik graag een plantenbak creëren. Een amano bak zeg maar.

Nu heb je natuurlijk tl, hqi en led. Al deze verlichting heeft zijn voordelen en nadelen. Misschien maakt het daarom zo lastig. Er wordt zoveel beschreven op internet en tegen gesproken. Dat ik het soms helemaal niet meer weet.

De aquarium word tot het plafon gesloten. Inbouw zeg maar, dus ik kan alle kanten op

Is tl een optie? Hoeveel? Gaat maar tot 50cm heb ik begrepen
Hqi? Hoeveel?
Led? Hoeveel? Je hebt ook led schijnwerpers die op een hqi lijken.

Of misschien een combi van deze 3?

Hqi is flink een nadeel van de energie kosten . Maar scheelt dat veel van tl?

Ik ben er ook voor in om co2 te gebruiken waardoor je ook minder licht kan gebruiken en de zelfde effect kan bereiken heb ik vernomen

Wat zouden jullie erboven hangen? Hebben er misschien een paar ervaring mee met een bepaalde verlichting en de formaat van de aquarium

Misschien dat ik het overweeg om de aquarium wat minder hoog te maken, om voor de juiste licht te kiezen. Waardoor ik ook met bodembedekkers kan werken. Of minder liters, dit ook natuurlijk voor minder stroomverbruik

Ik ben van bewust dat het natuurlijk wat kost, en het mag ook wel wat kosten maar het moet natuurlijk ook leuk blijven ;)

Alvast bedankt,
Sonny

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: do 23 jan 2014, 13:58
Hoi

ik zou eens contact opnemen met JMB Led (effe google )

deze hebben ledstrips , en zijn dimbaar ect

ikzelf heb deze ook op mijn bak en deze geven een flinke hoeveelheid licht wat zeker ook nodig is als je flink planten wilt

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: do 23 jan 2014, 14:38
dennis gubbels schreef:Hoi

ikzelf heb deze ook op mijn bak en deze geven een flinke hoeveelheid licht wat zeker ook nodig is als je flink planten wilt

Bedankt. Ik ga even vragen wat zij adviseren

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: do 23 jan 2014, 14:48
dennis gubbels schreef:Hoi

Mooie bak heb je trouwens en vissen! Je licht is ook mooi. Hoeveel ledstrips heb jij er boven hangen?
Forum Topper
BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2014, 09:41
Uitgaand van je CO² ga ik ervanuit dat je de planten heel belangrijk vind, en dan zou ik opteren om gewoon voor de klassieke TL lampen te gaan, tenzij je het niet erg vind om deftig in je portefeuille te tasten voor LED varianten.

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2014, 18:09
Ik heb 2x 150 cm led erboven en deze zijn al op 50% gedimd , ze verbruiken samen net 60 watt

koste plaatje valt reuze mee zeker als je tl nog moet kopen dan ben je voor 2x 80 watt ook 200 euro zonder dimbare vsa en ex lampen die je ook nog eens elk jaar moet wisselen , en dan heb je 160 watt aan lampen

Keer terug naar Techniek