Het is nu vr 14 dec 2018, 17:03

thermostaat staafverwarming bodemverwarming

Alles over de techniek die gebruikt wordt voor het aquarium.
Zoals bijvoorbeeld over: verwarming, filters, osmose, verlichting en filtermaterialen.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: ma 20 jan 2014, 19:38
Omdat ik er met de verlichting er wel uit ben :lol: een volgende stap in het proces van mijn nieuwe (discus)aquarium. Begin dus eerst met de techniek en de (on)mogelijkheden voordat ik mij ga bezighouden met de inrichting. Alhoewel...... Met de verlichting al wel rekening gehouden met een 'redelijk' beplant aquarium.

Nu dus een vraag over de thermostaat (staafverwarming) Al ben ik er nog niet uit m.b.t. bioloog en potfiltering (2 potfilters) of een combi daarvan. Er zijn genoeg mensen die me nog steeds op een andere gedachtenspoor zetten. Maar enfin:

Als je nu uitgaat van een aquarium van 400 tot 450 liter netto ! (dus al minus inrichting en waterhoogteverlies) wat is dan de beste thermostaat die je kunt gebruiken ?

1. Bij potfiltering (wanneer ik geen gebruik wil maken van eheim met thermostaat) en de thermostaat dus in de bak komt te hangen (liefst in het midden onderin voor b.v. beplanting)
2. Bij bioloog (wanneer de themostaat dus in de bioloog kan worden gehangen)
3. Bij bodemverwarming b.v. mantaray (kan trouwens ook buiten bodem gebruikt worden) Maar mij lijkt bodemverwarming de minst goede optie. Kleibolletjes werken voor groei beter en bodemverwarming heeft kans tot dichtslibben bodem.(dacht ik)
4. optie ? Waaraan ik nog niet gedacht heb

Voorheen altijd een jaeger gehad, maar dacht nu aan een titanium van....... Ik hield vroeger altijd de stelregel van 1 watt per liter aan, maar dat kan ik mis hebben.

Hoor graag jullie ideeën en jullie ervaringen. :D

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 20 jan 2014, 19:54
Heb zelf in mijn 400 liter bak een 400 watt aquarium element.

Vervolgens heb ik in mijn bioloog een 50 watt hangen. Hier zit 200 liter in, en is puur als back up om ervoor te zorgen dat er geen warmte verlies was met oppompen.

Je stelregel hanteer ik zelf ook :)

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 20 jan 2014, 20:05
Bodemverwarming is ideaal voor je plantengroei !

Kijk naar alle voorbeelden van mensen met bodemverwarming en hun plantengroei !
Warme voetjes is perfecte groei :lol:

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: ma 20 jan 2014, 21:57
Van welk merk Morticia ?

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 20 jan 2014, 22:26
Das een goeie. Deze zat er nog in toen ik de bak overnam. Dus zou het even niet weten. Zou het na moeten kijken.

De 50 watt is van superfish. Als ik een nieuwe zou moeten kopen, zal ik er eentje van jaeger nemen.
Daar ik het liefst alles van Eheim wil....Superfish gaat ook wel, maar eheim is van betere kwaliteit.
Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2014, 15:15
Morticia schreef:Das een goeie. Deze zat er nog in toen ik de bak overnam. Dus zou het even niet weten. Zou het na moeten kijken.

De 50 watt is van superfish. Als ik een nieuwe zou moeten kopen, zal ik er eentje van jaeger nemen.
Daar ik het liefst alles van Eheim wil....Superfish gaat ook wel, maar eheim is van betere kwaliteit.

http://link.marktplaats.nl/769485469

Misschien wel wat voor een perfecte groei van de planten (je kan er niet tegen knippen)
Groeten Willem W

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2014, 18:17
:? Leuk zo'n reactie naar eigen advertentie met bodemverwarming. Ongetwijfeld goed bedoeld allemaal, maar dat was toch niet helemaal mijn bedoeling. Mijn topic gaat toch echt over een andere vraag. :ugeek: Wat dat betreft nog te weinig respons om daadwerkelijk een knop door te hakken, maar ja .... tijd zat

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2014, 21:13
Ik heb in mijn rio 300 en rio 400 een 300w staafverwarming van Jäger hangen..netjes achter in de hoek en kan de bak makkelijk naar de 34 graden brengen met alleen dit verwarmingselement

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2014, 21:26
Zonder mijn bioloog had ik inderdaad ook alleen de 400 watt verwarming. Trok die prima.

Met de bioloog erbij ( 200 liter en 5 kamers) merkte ik dat ik een warmte verlies had van 3 graden. Dit trok de element toch niet.
Vandaar dat ik er een 50 watt in heb gehangen. Blijft de temp toch goed en schommelt die hooguit 1 graden.

Ik zou zelf gewoon voor een warmte element gaan. Zoals duncan zegt, dit is makkelijk weg te werken. In alle bakken die ik in de jaren heb gehad, ook voor siervis e.d. altijd zo'n ding gebruikt. Ik zette er altijd grote planten voor zoals de javavaren etc.
Was het 120 liter bak hing er een 150 watt in. 200 liter 200 watt. Etc.

Merk maakt eigenlijk niet zo uit, ze doen het allemaal wel goed. Maar zelf heb ik gewoon goede ervaringen met Eheim. EN Jaeger is van eheim... :)

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2014, 22:53
Ik heb een geheim 2317 met thermostaat 210 watt, werkt prima in een Juwel 240.

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2014, 14:21
Oke dank voor de antwoorden. Weet dat jaeger/eheim een goed merk is. Maar iemand die ervaringen heeft met titanium in combi met b.v. profilux ?
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2014, 15:29
ik gebruik niet anders dan een titanium verwarming van Schego, deze stuurde ik ia de profilux aan.
en werkt fantastisch.
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: za 25 jan 2014, 21:00
Mijn bak heeft netto ongeveer 525 liter en ik verwarm met twee staafelementen van Eheim. Zitten diagonaal tegenover elkaar. Totaal 450 watt en werkt prima, temp erg constant!!

Keer terug naar Techniek