Het is nu vr 14 dec 2018, 17:35

Grootte van aquariumbak en T5 verlichting

Alles over de techniek die gebruikt wordt voor het aquarium.
Zoals bijvoorbeeld over: verwarming, filters, osmose, verlichting en filtermaterialen.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 20:36
Voor 2014 veel goede voornemens, waaronder de aanschaf van een aquarium. Omdat 2014 nogal wat maanden in het vooruitzicht heeft is er geen haast bij. ;) maar wel te realiseren dacht ik zo. Heb ervaring met eerdere aquariums die ik vanwege persoonlijke omstandigheden moest beëindigen. Dit waren echter alle 'kleinere' en 'gewone' aquaria.

Ik neem daar bewust de tijd voor en zal in de loop van de maanden dus wat spulletjes gaan verzamelen. Ben alleen aan het stoeien met een aantal zaken waarbij ik jullie hulp nodig heb.

Allereerst de eerste opzetgedachte. Een aquarium voor discusvissen (kobalt, diamond blue) zonder bioloog, maar met een potfilter of filters. Weet dat een bioloog beter is, maar die keuze heb ik dus al wel gemaakt. Ik heb plek voor een grote bak, maar twijfel nu ff aan de grootte van de bak in combi met de daarbij benodigde verlichting.

Ik dacht aan een bak van 1.30 x 50 x 60 of een bak van 1.50 x 50 x 60. De verlichting (en andere zaken) wil ik gaan aansturen met een proflilux. Deze laatste heb ik al in mijn bezit. Evenals een mooie achterwand.

Vraag: Als ik nu kijk naar de beschikbare maten van Tl balken lijkt het of ik de verkeerde maten van mijn toekomstige aquarium heb aangehouden. Als ik naar dimbare T5 balken wil kan ik dan beter van de 'dure' GHL balken uitgaan of van andere merken als aqualight welke als ze dimbaar zijn dacht ik ook met een profilux te combineren zijn. Zijn er wellicht andere (goedkopere) opties waaraan ik niet heb gedacht. Of kan ik beter de grootte van mijn bak aanpassen. Wat zijn jullie ideeën daarover ? Hoor het graag

Vr gr Bobo :roll:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 21:17
Ik ben niet de meest ervaren persoon hier, maar heb al wel wat dingen gezien/meegemaakt.

Zelf heb ik een 160 50 50 bak, dus als je de ruimte hebt voor de 150 50 60 bak zal ik het zeker doen.
Potfilter kan, maar dan zou ik meerdere pakken. Ik had voorheen ook een potfilter ( eheim pro 2 ) erop staan....Helaas was dat niet voldoende om mijn bak draaiende te houden.

Ik zal dus aanraden om minimaal 2 filter pompen neer te zetten....Let wel, dat het alsnog problemen op kan leveren....Ik had er de grootste moeite mee om mijn bak goed draaiend te houden, en ben toen ook overgestapt. Nu draait de bioloog en is het geweldig.....Overigens nog wel 2 2213 pompen erbij....

Kwa verlichting zou ik je LED aanraden. Dit geeft mooier licht, en is toch een stuk goedkoper kwa stroom :) De aanschaf kan iets duurder zijn, ligt er net aan wat. Ik heb op het moment 2 led balken van 120 cm voor 46 euri..... :) ( nieuw )
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014, 21:28
Zoals morticia al aangeeft zou ik, omdat je toch je verlichting nieuw moet aanschaffen, voor LED gaan
Groet, John Houthuyzen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014, 22:02
Thanks, kan ik weer verder gaan nadenken, de hoeveelheid informatie over discus aquariums filtering, belichting onderhoud en inrichting is wel heel divers. Meer lees- en nadenkvoer dan ik dacht
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: wo 08 jan 2014, 18:28
Het gebruik van LED wil niet zeggen dat je minder stroom verbruikt, doordat de LED minder warmte afgeeft dan T5 of T8 gaat de verwarming meer en langer aaan. en over het algemeen verbruikt een verwarming meer Watt per uur dan de verlichting. De besparing zit hem in het punt dat je niet elke 2 jaar en bij een planten bak elk jaar nieuwe buizen moet kopen.
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014, 20:11
Daarom dacht ik nu ook aan combi. Bij een bak van 160 x 50 en 60 hoog een T5 lichtbalk van afzonderlijk dimbaar 2 x 80 watt met daarbij aanvullend ledverlichting. Is dat een optie als ik een toch beplante bak (dus afwijkend van biotoop) wil hebben. Is die ledverlichting dan ook met de profilux te regelen ?
Beheerder
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014, 09:45
De LED waar ik ervaring mee heb is, Econlux, Lumlight en kitelight

eoconlux LED is via een profilux te dimmen. mooie LED's maar duur in aanschaf.
De kleuren zijn niet afzonderlijk te dimmen.

Lumlight LED is via een dimmer aan te sturen van Lumlight zelf. Er zijn twee type dimmers te krijgen. de goedkope dimt volgens voor ingestelde programma's en in de dure zitten 10 voor geprogrammeerde instellingen cq biotopen en je kan je dim programma zelf instellen. Deze LED is ook te koelen waardoor de levens duur verlengt wordt en de temp afgegeven wordt aan het water. De kleuren van de RGB zijn afzonderlijk te dimmen, dus je kan leuk spelen met de kleuren.Deze LEd is ook vrij prijzig.

Kitelight is via een dimmer van Kitelight te dimmen. Hiermee kan je helemaal zelf bepalen hoe, wanneer en hoeveel je dimt. Er zit volgens mij wel 1 programma in de dimmer. De kleuren van de RGB zijn afzonderlijk te dimmen, dus je kan leuk spelen met de kleuren.
De prijzen van Kitelight liggen ver onder de andere prijzen en zijn vooralsnog kwalitatief net zo goed in mijn ogen als de andere 2.

Ik zou eens goed gaan kijken en prijzen vergelijken van de LED.
een combinatie van is leuk , maar de T5 of T8 moet je ook aanschaffen. En dan zou ik voor alleen maar LED gaan. Het is misschien even een investering maar je bent voor jaren klaar.
groetjes marco:

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014, 20:01
Thanks voor deze uitgebreide toelichting. Ik had al her en der nagevraagd over led, maar hoor(de) nogal wisselende verhalen m.b.t. de doorontwikkeling en de vermogens van led. Bijvoorbeeld bij plantengroei. T5 lichtbakken kun je nog wel tweedehands vinden, led (vanzelfsprekend) nog niet. Ik wil namelijk iets afwijken van de biotoop discus en er toch ook wel :shock: beplanting in hebben. Ik ga mij er eens in verdiepen. Voor zover ik daar uit ga komen, blijft een puzzel maar wel een leuke puzzel. :D

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 09:15
LED verlichting is prima te gebruiken in planten bakken
Menig persoon is er zeer tevreden over
Zelfs de mensen die er geen vertrouwen in hadden heb ik het
eerst vrijblijvend ingebouwd.
Naar alle tevredenheid hebben ze het aangeschaft
Natuurlijk is er verschil tussen LED en LED
Maar daar is de prijs ook wel naar

De SMD units zijn trouwens momenteel 10.000 Kelvin
Afbeelding

reclame uitingen door beheer verwijderd

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 20:30
Bob reclame maken????
Volgens mij heb ik ergens een topic gelezen dat je gestopt was??

Ik heb het verschil gezien tussen kitelight en JMB en sorry voor kitelight maar JMB geeft een stuk beter licht.
Voor verdere info www.jmbaqualight.nl

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 20:50
Heb je het niet over de prijs gehad
En dat bedoelde ik nou
Je hebt LED en LED voor iedere knip

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 20:52
En gestopt?
Ja met discusvissen ben ik gestopt
Ja dat klopt helemaal

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 21:15
De prijsverschillen vallen reuze mee €30,- op een strip van 90cm waarvan die van jmb meer lumen geeft.
De ledcontroller is weer van kitelight duurder.
En je hebt inderdaad LED en LED wleke je waar neerzet mag je zelf weten maar als ik mocht kiezen ging ik voor JMB.

Ik zie op jou site dat je gestopt bent en daar valt dus niet af te lezen waarmee.
Dus ga ik er automatisch vanuit dat je met alles bent gestopt

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 23:03
Of er nu reclame wordt gemaakt of niet is voor mij niet interessant. Dat laat ik verder aan de beheerders van het forum over. Waar het mij om gaat is om tips en dan kan ik het bericht over Kitelight net zo goed gebruiken als dat over JMB. Bij beiden is net als trouwens bij Lumlight het voor mij nog onduidelijk wat er nodig is voor beplanting. Het verschil zit 'm zoals ik mij tot nu toe heb kunnen inlezen in het gebruik van rgb led en highpowerled. De combi daarvan in een ledbalk, de volledigheid m.bt de keuze van kleuren en de dimbaarheid. De high power is vooral nodig m.b.t. lichtsterkte. Daarnaast is het gebruik van de Profilux die ik nog heb liggen voor mij relevant. Die wil ik weer gaan (her)gebruiken en gebruik voor meer dan alleen de verlichting straks. lumelight kan daar met een schakelkastje daartussen mee werken. Van kiteligt en JMB heb ik dat (nog) niet ontdekt of gelezen. Daarnaast toch nog veel mensen die zweren bij een T5 in combi met led met de laatste dan bedoeld als bijverlichting. Nu wordt mijn bak 160 x 50 x 60 (waterspiegel in eerste instantie vanwege lichtbak dan op 50) waterspiegel kan hoger worden doordat met alleen leds de lichtbak eigenlijk kleiner of zoals je wilt smaller wordt. Betekent waterhoogte winst maar de high power leds gaan naar wat ik heb gelezen tot een diepte van 30 a 40 cm (bij 2 of 3 wellicht tot een diepte van 50 c.q 60) Dus tsja ben er nog niet uit. En kan dus elke tip van welke merk of fabrikant dan ook gebruiken. Beplanting vind ik dus net zo belangrijk als de biotoop of nee eigenlijk belangrijker dan de biotoop. D'as nou de afweging waar ik echt ff de tijd voor neem. Prijstechnisch is alles belangrijk dat wel met het beperkte :shock: budget van 1500 euro voor alles dan 8-) (geen misverstanden hier) Ook de energienota en mijn gedachte over het milieu is van belang. Maar toch vind ik dit hoe gek het ook klinkt bijzaken. Een hobby blijft een hobby en kost geld Ik wil het voor mezelf straks goed gaan doen

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 23:08
Ik denk dat LED nog niet aan de volledigheid aan licht van tl kan tippen.
Nu heb je met een temp. van 29/30 graden ook een beperkte keus aan planten.
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 23:43
mijn aquarium heeft een waterhoogte van 70 cm. De kitelight LED geeft voldoende licht tot op de bodem.
Dit geldt trouwens ook voor de Econlux.
of er een goede plantengroei bij deze hoogte is kan ik niet zeggen, maar bij een hoogte van 50 a 60 cm groeien de planten wel goed ( zakelijke bak)
groetjes marco:

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2014, 00:42
Heb mij inmiddels wat verdiept in het een en ander. :ugeek: Zou dus als ik alles zo lees en bestudeer met beplanting met leds moeten kunnen. oké de keuze van de beplanting is met de hoge temperatuur straks beperkt maar toch nog genoeg keuze. Maar denk nu (vooral omdat ik nog een profilux heb liggen) aan lumlight 2 x 140 cm met warmwit, helderwit en rgb. Zal een adapter moeten hebben voor mijn profilux maar die hebben ze wel. Vraag me alleen of of ik bij 2 ledstrips 2 adapters moet hebben (gezien de ampere) of eentje. Daar ben ik nog niet uit. Twee strips van die lengte moeten voor de maten van mijn bak afdoende zijn. Misschien 3 maar dat kan altijd nog. :| Zijn er mensen met ervaringen bovenstaande verlichting en ghl ?

Forum Topper
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2014, 09:01
Voor de LED units in combinatie met de controller heb je
1 voeding nodig van 6 Amp.
Ik ga het trouwens eens uitzoeken of er een
oplossing is om de profilux ook met de Kitelight verlichting te laten werken
Beheerder
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 10:22
Als je voor Lumlight kiest zou ik voor 3 rijen gaan de stralings hoek is minder dan bij Econlux en kitelight. Het advies dat ze geven is om, om de 30 cm een rij te leggen. dan heb je dus ook 3 ledcontrols nodig. En voor dat zelfde geld heb je een dimmer van lumlight zef. wat de kosten zijn voor deze led heb ik geen idee.

De Econlux kan je via een LF-ABOX of de EVG-AP-2F-HIC rechtstreeks aansluiten op je huidige profilux.
dan heb je aan 2 stuks van 1400 mm , 1x daylight en 1x coralplant genoeg. de leds zijn wel rond de 250 euro per stuk en dan komt die aansturingsplaat van ong 25 euro nog bij. Als ik in jouw geval zou mogen kiezen ga ik voor Econlux.

Kitelight is volgens mij niet dimbaar op de Profilux kan het helaas niet testen omdat ik geen profilux meer heb.
2 rijen zou hiervan volgens mij ook genoeg moeten zijn. evt kan je later uitbereiden naar 3 als je toch meer wilt

Je moet denk ik goed kijken wat je wilt, mss iets meer uitgeven en makkelijk aan te sluiten op je profilux of
de profilux omzeilen en voor het beter betaalbare Kitelight gaan.
groetjes marco:

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2014, 12:35
Dank voor het meedenken, daar heb ik wat aan. Je hebt gelijk. Dat met die profilux moet ik inderdaad goed afwegen. Nu wil ik de profilux voor meer dingen dan alleen de verlichting gaan gebruiken. Dus tsja, lastig.

Ik heb Econlux nog niet ergens 'zien' branden. Ik ga vanmiddag daar eens naar kijken in Maarheeze. De adapters die je noemt heb ik gevonden maar zijn vrij prijzig (naar wat ik kon vinden zo rond de 50) Met deze "GHL PL-0067 Leuchtbalken-Ansteuerplatine für 1-2 Econlux LED Leuchten" zou het moeten kunnen volgens mij :?: Zijn zo'n 20 euri, dus te overzien. Weet alleen weer niet of je er dan 1 of 2 nodig hebt. De titel gaf 2 Exconlux lampen aan, maar ja....

Lumlight heb ik al zien branden bij een aquariumzaak in Helmond. Heb met Lumlight alles eens op een rijtje gezet. Behalve de extra vrij prijzige adapters per lamp :!: heb je ook nog eens 2x netvoeding nodig wat niet bij de lamp zelf zit. :!: Dat valt dus in prijs aardig tegen. Althans mijn mening. Ook al kan je ze in Duitsland tegen een aardige prijs krijgen. Blijft wel mooi spul. :lol:

Van kitelight heb ik inmiddels een offerte (ongeveer de helft van wat Lumlight met 2x lampen) zou kosten. Maar ook kitelight heb ik nog nergens zien branden en heeft alleen gekoppelde lengtes. Lees daarover verschillende verhalen, dus dat speelt ook wel mee. Ben er dus nog niet uit. Zijn er nog anderen met tips en ervaringen, hoor het graag. :oops:
Volgende

Keer terug naar Techniek