Het is nu di 20 nov 2018, 10:12

open Nederlandse discus kampioenschappen 2013

Weet je een leuke beurs om te bezoeken of wil je een forum uitstapje regelen? Dan is dit de plaats om dat te doen

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013, 09:30
Steph schreef:Maar Marc, dit brengt niet echt meerwaarde, maar als alle neuzen 1 richting op wijzen, waar bestaat het gedeelte discussie dan nog ?

Zoals ik al veel vaker geroepen heb, je hoeft het helemaal niet met mij eens te zijn, sterker nog, als jij het ineens met mij eens zou zijn, zou ik mij echt verbazen.
Maar de discussie begon omdat bepaalde figuren zeer negatief richting een persoon posten.
Terwijl deze persoon niks "verkeerds" doet.
Hij doet simpelweg zijn opgenomen taak en hij doet dat verdomd goed.
Waarom is IP (tony Tan) zo bekend en staat zijn naam synoniem met goede discus ?

In de hele discussie probeer ik duidelijk te maken dat kweker en handelaar samen een team vormen.
En dat gebeurt in heel veel andere branche's ook.

En dat er eigenlijk een aparte klasse zou moeten zijn voor hobby kwekers is al de revue gepasseerd.
Alleen lopen er in Nederland wel degelijk hobbykwekers rond die op een hoog niveau mee doen tijdens het onkd.
Dan kunnen we wel gaan lopen janken over het feit dat een goede samenwerking tussen een kweker en zijn importeur een zeer goed resultaat teweeg brengt, of we gaan ervoor zorgen dat de kwaliteit van de discusvissen in Nederland in zijn geheel verder omhoog gaat.
Want er zwemt maar bar weinig echt goed spul rond bij de hobbyist ..... en dat vinden we allemaal nog normaal ook :(

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013, 10:12
Marc, ik vind dat je het een beetje zwaar opneemt. De vergelijkingen had je zorgvuldiger kunnen kiezen. De voetbalregels zijn, en worden, nog verder aangescherpt. Dit is juist omdat het er niet eerlijk aan toe gaat. Dus daarmee doe je jouw standpunt geen goed.
Waarom maak je hier zo een giga probleem van? Mensen hebben nu eenmaal verschillende meningen, maar het lijkt wel of jij je overal kwaad om maakt. Iedereen vind Jason een wereldgozer en gunt hem de prijzen van harte. Ook ik ben blij met Jason want ik koop graag vissen bij hem. Ik zou het alleen leuk vinden als er eens een toernooi komt voor mensen die thuiskweken. En ja, het is nou eenmaal zo dat als je een Ferrari koopt, dat iedereen zegt, goh wat een mooie auto heb jij (als je het mooi vind tenminste) Maar iedereen weet dat de auto uit de pen van een ontwerper komt en dat je daar zelf niets mee van doen hebt en daar dus ook geen waardering voor krijgt. Ze vinden het dus wel mooi maar de waardering gaat naar de maker.
Over het thuiskweken, eerst heb je het over raszuivere dieren en nu blijkt dat er best wel mensen een aardig visje kunnen kweken begin je over 3 generatie. Ik vind het allemaal veel te ver gezocht. Ik verkoop mijn vissen doorgaans binnen 24 uur sterker nog ik heb een waslijst met emails van mensen die vissen van het volgende nestje willen kopen. Dus wat is nou waarheid.

Groeten Dennis
Forum Topper
Images: 0
BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013, 12:23
waarheid is de kreet van ieder maar het spel van slechts weinigen
Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013, 12:33
mensen het is weer gezellig

maar ook ik doe dit jaar weer mee en net als alle andere jaren met meerendeel eigen kweek discus

en mijn mening is nog steeds loop niet weg voor de concurent

verbeter je eigen kwaliteid en leg de lat hoger

ook ik hoop dit jaar weer hoger te eindigen als voorgaan de jaren

maar mijn mening is nog steeds doe nouw is gewoon mee dan weet je waar je over praat

en welke kwaliteid je thuis hebt zwemmen

want vraag aan iedereen z n mening hun vissen zijn altijd mooier hahahahahah :lol: :lol:

gr dennis
discus en l-nummers

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013, 12:42
Dennis, ik wil best meedoen maar ik ben ook zuinig op mijn visjes. Als ik bij de 1e 10 zou eindigen maar mijn vis is uiteindelijk doodziek van alle stress dan heb ik spijt als haren op mijn hoofd.
Gaat dat bij jouw altijd zonder problemen?

Forum Topper
BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013, 14:05
dennis waage schreef:Marc, ik vind dat je het een beetje zwaar opneemt. De vergelijkingen had je zorgvuldiger kunnen kiezen.

Willen we nu een discussie of alleen maar zoetsappig roepen ooooo wat een mooie foto's van mooie vissen heb jij gepost op het forum ...

Dan liever een discussie ..... minder saai.
En ik weet dat ik regelmatig extremen opzoek ... en heel veel van de argumenten tegen het kampioenschap die hier naar voren worden gebracht heb ik bij het bestuur van dch naar voren gebracht, daarom is er ook een werkgroep gevormd die het onkd 2013 gaan organiseren i.p.v. alleen het bestuur.

We gaan mee maken of editie 2013 eerlijker is als 2011 w.b.t. meer kansen voor de hobbykweker.
Voorlopig zijn er steeds minder hobbykwekers die vis inzetten, terwijl het aantal problemen na de inzet van vissen steeds kleiner word doordat er zorgvuldig met de dieren word omgegaan.

Maar je gaat natuurlijk ook niet je beste kweekvissen inzetten .....

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013, 14:17
Ook deze hobbyist is van plan een visje of 2 in te zetten :D
En ja die zwemmen hier al meer dan een half jaar rond dus geen gekochte visjes speciaal voor de kampioenschappen
Puur om de spanning eens mee te maken en wat vergelijkingmateriaal en of ik het wel goed doe allemaal,want op zo'n mooi prijsje zal ik geen kans maken ;)
En mijn mening: Laat de beste vis winnen gekocht of gekweekt ze zijn allemaal rond ;)

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013, 14:33
Kijk Marc, dat vind ik nou eens een klasse antwoord.
Je geeft nu wel duidelijk uitleg over de verbeteringen die staan te gebeuren.
Ook ik vond het niet kunnen dat de uitslag dagen, zo niet weken op zich liet wachten. Dat heeft het vertrouwen geen goed gedaan. Met een werkgroep speciaal voor de onkd zou je een hoop vraagtekens weg kunnen nemen. Hiermee haal je bij mij in ieder geval een hoop wantrouwen weg. En ja, het komt te vaak voor dat mensen blind roepen wat een mooie vissen, zonder daadwerkelijk goed te kijken. Daar is een forum zeker niet bij gebaat. En ik hou wel van een goeie discussie, maar mocht je in het vervolg even tot 100 tellen dan krijgen we dus een antwoord zoals nu. Hier kan ik wat mee en misschien schrijf ik me ook wel in.

Bedankt.

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013, 18:58
Het ontsporen van discussies betreft keer op keer heikele punten op discus gebied.
Zulke discussies leveren uiteindelijk ook helemaal niets op, ja grommende beren die elkaar het liefst naar de keel vliegen.

Een discussie is dan ook niet meer dan verschillende meningen uitwisselen. Elkaar overtuigen van een standpunt is een ware zeldzaamheid, doordrammen heeft dan ook geen enkele zin (heb ik pas nog geleerd :mrgreen: )

Het 'eens' zijn met je Marc, is mij geen discussie waard :D
Ieder zijn ding en ik mijn eigen mening :thefinger:
Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 09 apr 2013, 12:22
dennis waage schreef:Dennis, ik wil best meedoen maar ik ben ook zuinig op mijn visjes. Als ik bij de 1e 10 zou eindigen maar mijn vis is uiteindelijk doodziek van alle stress dan heb ik spijt als haren op mijn hoofd.
Gaat dat bij jouw altijd zonder problemen?

hallo

we hebben al 3 x de onkd gehad

en niet 1 dode vis

2011 was er 1 bakje af geplakt en later bleek dat deze vis uit de kweek kwam
van ph 5.8 en zonder overwennen naar een ph van 8

door de ervaring van organisatie en meedenkende is er in overleg met eigenaar midicatie in gegaan

week na onkd contact gezocht en vis zwom zonder problemen wer op z n oude stek

dus riscico s zijn er altijd maar gaat vaak thuis al fout

dus mischien voor de gene die twijfelen leuk om tropic te starten ?????????

hoe bereid ik m n vis voor een kampioenschap ?

gr dennis
discus en l-nummers

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: di 09 apr 2013, 12:37
Okee Dennis. Ik twijfelde mede omdat ik piwowarski weleens heb horen zeggen dat het mee terugnemen van vissen die op een beurs hebben gestaan, heel veel risico met zich mee brengt. Je brengt als het ware andere bacterien mee naar huis.

Ervan uitgaande dat de vissen ook bij thuiskomst geen problemen hadden, wil ik wel eens meedoen. Uiteraard wel met mijn eigen gekweekte vissen.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 09 apr 2013, 18:11
Alex (piwo) wil zoiezo niks van buitenaf in de buurt van zijn vissen.

Als voorbeeld, ik laat mijn steropor boxen altijd in de hal staan, ondanks dat ze droog zijn.
En ik mag ook geen boxen mee nemen waar discus in gezeten heeft, alleen zalmpjes enz of zijn eigen vissen.
Dat heeft alles te maken met zijn parrasiet vrije kweek.

Ik denk zelf dat het risico van problemen maximaal net zo groot zijn als het introduceren van nieuwe vis.
Een nieuwe vis gooi je ook niet zomaar tussen de oude :lol: weer netjes een q-periode inlassen en de problemen zijn, als ze er al zijn, beheersbaar.

Als ik ook zag hoeveel moeite er gedaan word om zelfs het spetteren van water tussen de bakken onderling te vermijden, gewoon top.
En alles word iedere keer ontsmet voordat er überhaupt iets gebruikt word.
Een kampioenschap organiseren kunnen de jongens wel :occasion14:
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013, 00:28
Want er zwemt maar bar weinig echt goed spul rond bij de hobbyist ..... en dat vinden we allemaal nog normaal ook

Ik weet het echt niet hoor maar kun je er vanuit gaan dat statistisch gezien dat in Nederland Stendker het grootste marktaandeel heeft?
En dat je dus eigenlijk zegt dat de kwaliteit van Stendker niet best is, in een ander topic is dat ook al eens naar voren gekomen en meerdere mensen zijn dat van mening.
Zo ja wat is hiervan de oorzaak?

Groetjes :roll:
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013, 06:25
Chris schreef:
Want er zwemt maar bar weinig echt goed spul rond bij de hobbyist ..... en dat vinden we allemaal nog normaal ook

Ik weet het echt niet hoor maar kun je er vanuit gaan dat statistisch gezien dat in Nederland Stendker het grootste marktaandeel heeft?
En dat je dus eigenlijk zegt dat de kwaliteit van Stendker niet best is, in een ander topic is dat ook al eens naar voren gekomen en meerdere mensen zijn dat van mening.
Zo ja wat is hiervan de oorzaak?

Groetjes :roll:

Kwaliteit is niks anders als selectie.
De goede kwaliteit word bereikt door zorgvuldig selecteren en met die selectie weer verder kweken.
Dat is slecht te combineren met aantallen produceren.

Reden dat stendker statistisch hier groot is, heeft alles met prijs van doen.
Bij stendker kan ik 1 of 2 doosjes vis bestellen, wil ik importeren, minimaal 7 dozen en wil het een beetje lonen wat kosten betreft, liefst nog meer.
Dan hebben we het ineens niet meer over een bedrag van een paar honderd euro, maar over duizenden euro's.

Ikzelf heb net weer een nieuwe bestelling gedaan en dat is toch een bedrag wat een aantal maandsalarissen vertegenwoordigd.
Vele winkeliers kunnen dat soort bedragen niet opbrengen, naast hun vaste kosten aan vis.
Ook merk je dan dat de bakken leger worden en vele kiezen daar niet voor, die kiezen dan voor kleinere aantallen maar vaker aanlevering.

Kort gezegd, kwaliteit is veel uitselecteren, waardoor de kosten op minder vissen terug verdiend moeten worden.
En een kweker ziet graag zijn kosten betaald :) dus echt goede kwaliteit vis heeft zijn prijs en koop je niet voor 20 euri in de lfs.
Als je b.v. naar de grote namen in azie gaat kijken, kom je weinig namen tegen die hier in nederland bekend zijn.
Er is namelijk nog een hele grote wereld buiten stendker, tan en wayne :D

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013, 09:10
Stendker is een typisch voorbeeld van een bedrijf dat op een gegeven moment zoveel naam heeft gemaakt dat het de vraag niet meer aan kan.
Dan kan je nee verkopen, maar daarmee jaag je de klanten weg. Winkeliers kunnen echt niet tegen hun klanten zeggen, deze maand heb ik even geen discusvissen. Dus die ben je gelijk kwijt.
Of je kan de selectie versoepelen. Dat laatste heeft stendker gedaan en is zakelijk gezien het verstandigst. Kampioen worden ze toch niet meer (Aziaten). Dan ga je toch gewoon van Mercedes klasse naar opel kwaliteit. Minder goed (wel goed), prijs blijft relatief laag en verkoopaantallen worden hoger.

Het is inderdaad een veel grotere wereld dan die paar aangeboden vissen in nederland. Maar als je goed zoekt en bereid bent een eindje te rijden, kom je wel andere vissen tegen. Ik heb vissen van Tony Tan, Lawrence Soon, Forrest en discus sanctuary. Ook heb ik in nederland Ricky Lim, lim pei ho en jit lai seng vissen kunnen kopen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de tt vissen uiteindelijk toch weer de allermooiste zijn.
Als ik visite heb (zonder enig verstand van vissen) dan zeggen ze altijd "dat is een mooie en dat is een mooie" en dat zijn altijd de tt vissen.

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013, 14:50
dennis waage schreef:Als ik visite heb (zonder enig verstand van vissen) dan zeggen ze altijd "dat is een mooie en dat is een mooie" en dat zijn altijd de tt vissen.

Dennis je weet toch dat een hele hoop volk allen maar naar de kleurtjes kijkt ;)
Wie weet wat een discuskenner zegt als hij de bakken ziet???

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013, 15:04
Duncan schreef:
dennis waage schreef:Als ik visite heb (zonder enig verstand van vissen) dan zeggen ze altijd "dat is een mooie en dat is een mooie" en dat zijn altijd de tt vissen.

Dennis je weet toch dat een hele hoop volk allen maar naar de kleurtjes kijkt ;)
Wie weet wat een discuskenner zegt als hij de bakken ziet???

Die komen hier ook wel eens en zeggen eigenlijk hetzelfde. De 2 tt leopards en de tt white emperor zijn de mooiste van de bak. ;)
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013, 17:36
Toch merkwaardig dat die grote aziatische kwekers dan wel kwaliteit behouden die hebben toch ook met een grote vraag te maken wereldwijd?
Komen die niet in de verleiding hun selectiebeleid te versoepelen?
Het is niet bepaald een duitse mentaliteit om je kwaliteit te verloochenen (duitse degelijkheid is alom bekend), vreemd :?
Maar ik moet zeggen over m,n laatste aankoop een half jaar geleden 10 jonge stenkers (8cm) ben ik ook maar voor 70% tevreden.

Groetjes
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013, 17:49
Ik heb een stendker en een piwo waar ik beide niet tevreden over ben ;)
En de discussen van Rob Nederlof weer wel + de discussen waar de achtergrond onbekend of heel erg vaag.
Bij mij zegt de naam niet veel meer,als de vis er maar mooi en kwalitatief goed is vind ik belangrijker dan een naamkaartje

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013, 19:00
Ook Stendker verkoopt schitterende vis, uiteraard hangt hier een ander prijskaartje aan. Bij de familie Stendker heb je een keuzemogelijkheid mbt de kwaliteit.
Alexander kweekt ook niet alles zelf, oa de red spotted neemt een maat van 'm onder z'n hoede.
Ieder kweker heeft wel eens bagger in de aanbieding, wordt desondanks netjes verkocht. Zelfs knikneusjes die als bekerhouder gebruikt kunnen worden, worden vrolijk verkocht als super vissen.

Selecteren ja, maar hoe selecteren uit 10, mss 20 visjes zwemmend in de lfs. Je kunt je ogen pas echt de kost geven als je omringd bent met vis en er meerdere bakjes stampvol zitten met vis van (bijna) gelijke leeftijd. Prachtig voor de handelaar die persoonlijk bij de kweker terecht kan, maar wij thuisgebruikers hebben er niets aan. Je vertrouwt tenslotte op de kwaliteit en dus een goede selectie van de handelaar.

... en of het allemaal mooi wordt is nog maar de vraag.
VorigeVolgende

Keer terug naar Beurzen en uitstapjes